Recensie: Baby Driver

Gisteren gingen Kim en ik eindelijk naar Baby Driver in de bioscoop. Deze film stond al een paar weken op mijn wishlist. Actie, snelle auto’s en grote wapens. Waar hebben we deze combinatie eerder gehoord dit jaar? Deze keer is de hoofdpersoon een crimineel. Tegen zijn zin, maar evengoed crimineel. Ik houd wel van snelle auto’s, dus ik was benieuwd naar deze film. Viel het mee of tegen?

Baby (Ansel Elgort, The Fault in Our Stars) is een getalenteerde jonge bestuurder van vluchtauto’s. Als hij het meisje van zijn dromen (Lily James, Cinderella, Downton Abbey) onmoet, wil hij het liefst stoppen met zijn criminele bestaan. Als hij door zijn opdrachtgever (Kevin Spacey, House of Cards) gedwongen wordt om mee te werken aan een overval die gedoemd is te mislukken, zet hij zijn leven, zijn liefde en zijn vrijheid op het spel.

Baby Driver

De film begint, zoals je verwacht van een film in dit genre, met een overval en een spectaculaire achtervolging. Baby laat meteen zien wat hij kan achter het stuur en dat valt niet tegen.

Daarna maak je kennis met Baby. Hij lijkt geen bad guy. Eigenlijk lijkt hij zelfs erg lief.  Hij zorgt goed voor zijn dove pleegvader. Hij is het liefst bezig met muziek en het maken van tapes waarop hij woorden mixt met muziek. De andere criminelen vragen zich af wat Baby bij hen doet en of ze hem wel kunnen vertrouwen, omdat hij zou anders is. Waarom is hij dan toch steeds de bestuurder van de vluchtauto? Langzaam kom je meer te weten over Baby’s verleden.

Baby Driver zit vol muziek en heeft echt een geweldige soundtrack. Baby heeft eigenlijk 90% van de tijd zijn iPod aan staan. Met het geluid van de muziek probeert hij de pieptoon in zijn oren (veroorzaakt door tinnitus) te onderdrukken. Dat betekent dat je als kijker kunt meegenieten van de favoriete nummers van Baby. De meeste nummers zijn classics uit de jaren ’60, ’70 en ’80 en dat zet meteen een bepaalde sfeer neer.

Baby Driver is eigenlijk alles wat je verwacht van deze actie film. Het plot is prima, er zit voldoende humor in en je vliegt door het verhaal heen. Tel daar een flinke dosis actie, een snufje liefde en toffe auto’s bij op en dan weet je wat je ongeveer kunt verwachten.

Titel: Baby Driver
Regie: Edgar Wright
Cast: Ansel Elgort, Jamie Foxx, Kevin Spacey, Lily James, Eiza González