Recensie: The Big Lebowski

Dit weekend keken we de film The Big Lebowski. Het was niet de eerste keer dat ik deze film zag, maar hij is me altijd bijgebleven. De legendarische zin “Let’s go bowling” komt ook in het dagelijks leven nog regelmatig voorbij. Toen ik zag dat hij op Netflix stond, wilde ik hem graag nog eens zien. Ik was benieuwd of ik hem nog altijd leuk zou vinden.

The-Big-Lebowski

Jeff Lebowski, alias ‘The Dude’, is een oude hippie met weinig verlangens; rondlummelen en regelmatig bowlen met zijn vriend Walter. Zijn gezapige leventje wordt verstoord wanneer een stel gangsters zijn huis binnenvallen, hem in elkaar slaan en zijn vloerkleed ‘bezoedelen’. The Dude vermoedt al snel dat de gangsters, die bovendien een pak geld eisen, bij de verkeerde Lebowski zijn beland. Hij gaat op zoek naar zijn steenrijke naamgenoot om schadevergoedeing te vragen voor zijn vloerkleed. de gevolgen zijn niet te overzien want voor hij het beseft raken The Dude en Walter verstrikt in een web van afpersing, ontvoering, verduistering, avantgarde kunst en de gekste intriges.

The Big Lebowski

De film blijft gewoon geniaal. Het is een apart verhaal, met leuke humor en een tikkeltje aparte personages. The Dude, de hoofdpersoon, wordt aan het begin van de film vrij uitgebreid voorgesteld en vervolgens loopt hij in zijn huis tegen een stel indringers aan die hem voor een andere meneer Lebowski aan zien. Dat ze hem in de toiletpot duwen met zijn hoofd is geen probleem, maar het feit dat er over zijn kleed wordt geplast, zit hem behoorlijk dwars. Hij gaat op zoek naar de andere meneer Lebowski om de kosten voor een nieuw kleed vergoed te krijgen en raakt op deze manier verstrikt in dubieuze zaken.

The Dude en zijn vriend Walter vinden het echter een prima manier om wat geld te verdienen dus ze gaan er in mee, maar wel op hun eigen voorwaarden. Wat ik ontzettend grappig vond, was dat ze eigenlijk alleen maar meer ellende veroorzaken en met iedereen ruzie lijken te krijgen, maar dat ze gewoon doorgaan met hun leven. Ze vinden wel weer een oplossing. En zo niet, ook dan gaan ze gewoon lekker bowlen.

the-big-lebowski 1

The Big Lebowski is waarschijnlijk zo’n film die je of geweldig vindt, of waar je niets aan vindt. Het is een aparte film, met een vreemd plot en bizarre humor. Wat mij betreft is de film nergens anders mee te vergelijken.

big-lebowski-coffee-can-01

Titel: The Big Lebowski
Regie: Joel Coen, Ethan Coen
Cast: Jeff Bridges, John Goodman, Julianne Moore
Speelduur:  119 minuten
1998

2 thoughts on “Recensie: The Big Lebowski

1. Als je de aparte humor kunt smaken, dan is deze film geweldig! Maar ook als je houdt van sterke acteerprestaties, want zowel Bridges, Goodman als Buscemi spelen de pannen van het dak. Een klassieker in het genre, als je ‘t mij vraagt…