Recensie: Captain Fantastic

Captain Fantastic is een Amerikaanse film uit 2016, geschreven en geregisseerd door Matt Ross. De film ging in wereldpremière op 23 januari op het Sundance Film Festival. Vanaf 1 september is de film ook in de Nederlandse bioscopen te bekijken.

captain_fantastic_20000339_st_4_s-low

In de prachtige bossen in het noordwesten van Amerika heeft Ben (Viggo Mortensen) zijn ideale wereld geschapen. Een perfecte plek voor zijn zes kinderen, ver weg van de hectiek en de sociale druk van het hedendaagse bestaan. De kinderen studeren en leren jagen. Het leven is puur en overzichtelijk. Tot een dramatische gebeurtenis het gezin doet besluiten de confrontatie met de buitenwereld aan te gaan. Met zowel heftige als hilarische gevolgen… Niet alleen Mortensen maakt grote indruk, maar ook de kinderen zijn stuk voor stuk verbluffende acteurs. Matt Ross werd onderscheiden als Beste Regisseur tijdens het programma ‘Un Certain Regard’ op het Filmfestival van Cannes.

Captain Fantastic

De manier waarop Ben en zijn zes kinderen leven, is absoluut een ver-van-mijn-bed verhaal. Ik kan me er weinig bij voorstellen. Ze leven midden in het bos, waar ze hun eigen houten huisje hebben gebouwd. Ze verbouwen hun eigen groenten en vangen wild. Kortom, ze leven in principe afgesloten van de buitenwereld. Ben zorgt er voordat de kinderen elke dag trainen, zodat ze fit zijn en kunnen overleven. Daarnaast geeft hij ze zelf les, zodat zijn kinderen niets missen. Tot voor kort deed hij dit samen met zijn vrouw Leslie, maar zij moest vertrekken naar de bewoonde wereld, omdat ze ziek werd.

Als Ben hoort dat zijn vrouw overleden is, wil hij eigenlijk niet naar de uitvaart toe, maar zijn kinderen willen op een goede manier afscheid nemen van hun moeder. Ze stappen met het hele gezelschap in de bus en reizen richting hun familie.

Het is prachtig om te zien hoe de zes kinderen en hun vader functioneren als een eenheid. Zij tegen de rest van de wereld. Hoewel ik de manier van opvoeden hier en daar wat dubieus vond, is de band die ze hebben prachtig om te zien. De kinderen zijn daarnaast slim en sterk, maar missen een heleboel ervaring in de ‘echte’ wereld. Dit levert bizarre situaties op onderweg. Ook als ze bij hun oom en tante thuis komen, weten ze eigenlijk niet hoe ze zich horen te gedragen.

captain_fantastic_20000339_st_2_s-low

Captain Fantastic is een ontroerende film, over een familie waarvan de ouders besloten hebben dat zij hun kinderen anders op willen voeden dan dat anderen dat doen. Zij wilden hun kinderen beschermen tegen de wereld. Eenmaal terug in diezelfde wereld, blijken alle kinderen hier anders tegenaan te kijken. De één wil er graag deel van uitmaken, de ander keert het liefst vandaag nog om. Toch willen ze tegelijkertijd niets liever dan bij elkaar blijven. Het is prachtig om te zien hoe ze deze reis samen afleggen en hoe de kinderen hun vader door dik en dun blijven steunen.

Titel: Captain Fantastic
Regie: Matt Ross
Cast: Viggo Mortensen, Kathryn Hahn, Missi Pyle, Steve Zahn