Recensie: The Da Vinci Code

Vanaf deze week draait Inferno in de bioscoop. Dit is het vervolg op The Da Vince Code en Angels en Demons. Een mooi moment dus om even terug te kijken naar deze twee films. We beginnen hierbij met The Da Vinci Code. Nu is dit een film waar fictie en non-fictie in elkaar opgaan. Je weet dus nooit wat echt is en wat niet. Wat ik van de film vond? Dat lees je hieronder in mijn recensie. Wil jij The Da Vinci Code en Angels en Demons toevoegen aan jouw collectie? De DVD box kost maar 10 euro bij bol.com

the-da-vinci-code-screen-3

Jacques Saunière, de curator van het Louvre, wordt in zijn eigen museum vermoord. Voor hij sterft, weet hij nog enkele mysterieuze codes op de vloer te schrijven. Voor de Franse politieagent Bezu Fache (Jean Reno) is Robert Langdon (Tom Hanks) de belangrijkste verdachte. Sophie Neveu (Audrey Tautou), de kleindochter van het slachtoffer, denkt daar echter anders over en helpt Langdon te ontsnappen. Samen volgen ze de sporen die Saunière heeft achtergelaten om de echte moordenaar te vinden. Langzaam ontrafelen ze een samenzwering van een mysterieus genootschap dat een geheim beschermt. Een geheim over het leven van Jezus Christus zo groot, dat het de mensheid voor altijd zal veranderen…

the-da-vinci-code-screen

The Da Vinci Code

Ik kan me goed voorstellen dat elke regisseur moeite heeft met het maken van een boekverfilming, maar Ron Howard heeft het met The Da Vince code helemaal moeilijk gehad. Het boek zat al vol met puzzels, symbolen en kerken, en dit moest ook maar eventjes omgezet worden in beelden. Maar het lijkt The Da Vince Code wel gelukt. De film ziet er goed uit, en je word mee getrokken in de thriller.

the-da-vinci-code-screen-2

De fictieve zoektocht naar de Heilige Graal begint in het Louvre, en trekt de kijker vervolgens mee door verschillende kerken, om vervolgens het water over te gaan naar Engeland. Hoewel er soms sprake is van net iets te lange monologen, iets lange focus op details waardoor het verhaal erg vertraagd, zit de film goed in elkaar. Het zijn de mooie beelden, de puzzels en het goede acteerwerk die deze film top maken.

Titel: The Da Vinci Code
Regie: Ron Howard
CastTom Hanks, Audrey Tautou, Jean Reno