Recensie: Dallas Buyers Club

Op Netflix zag mijn vriend deze film voorbij komen en we waren benieuwd naar deze film. Zeker toen ik had gelezen dat Matthew McConaughey en Jared Leto allebei een Oscar voor deze film hebben gewonnen, namelijk voor beste mannelijk hoofdrol en beste mannelijke bijrol. Nu is de vraag; worden de verwachtingen van de film waargemaakt?Dalles Buyers Club

Ron Woodroof (Matthew McConaughey) is een elektriciën en cowboy uit Dallas. Plots blijkt het dat hij aids heeft en hij nog 30 dagen te leven heeft. Hij wordt ontslagen en uit zijn huis gezet. Dan ontdekt hij een illegaal medicijn dat juist op de markt is, genaamd Zidovudine. Hij gebruikt dit medicijn en verkoopt het ook aan andere aidspatiënten, maar niet zonder slag of stoot. Goed om te weten is dat het verhaal zich afspeelt begin jaren 80, toen er nog weinig bekend was over aids/hiv.

Dallas Buyers Club

Dallas Buyers Club

Toen de film begon schrik ik heel erg van Matthew McConaughey, want wat ziet hij er ontzettend mager uit voor deze rol! Dat maakt het meteen realistisch en confronterend. Toen bij Ron Woodrood aids werd geconstateerd, kon hij het niet geloven. Dat is iets voor homo’s, als stoere mannelijke cowboy kon hij het niet hebben. Toen zag hij op de computer dat je het ook kan oplopen door drugsgebruik en tjah, dat had Ron gebruikt. Hij belandt in het ziekenhuis en komt op de kamer terecht bij Rayon (Jared Leto), een transseksueel. Twee grotere tegenpolen kan je niet bij elkaar zetten. En naar mate de film vordert, hoe mooi het is dat Ron en Rayon een band samen opbouwen en Rayon het zelf opneemt voor Rayon als een bekende van Ron Rayon geen hand wilt geven. Het is een mooie, aangrijpende film en ik begreep wel dat deze twee acteurs een Oscar voor hun rollen in deze film hebben gewonnen. Ze zetten hun rollen geloofwaardig neer en het is geen overdreven gedramatiseerd verhaal geworden, waardoor het eigenlijk nog intenser is dan je zou denken.

Dallas Buyers Club

Het is een aangrijpende biografie op een bijzondere wijze verfilmd. Zeker een aanrader om een keer te kijken.

Titel: Dallas Buyers Club
Regie:Jean-Marc Vallée
Cast: Matthew McConaughey, Jennifer Garner, Jared Leto, Dennis O’Hare, Steve Zahn en Dallas Roberts.
: 116 minuten
: 2013

Kim

Naar de bioscoop gaan, is er bij Kim met de paplepel ingegoten. Haar oma werkte jarenlang in een bioscoop en zo zag ze alle films. Toen waren het alleen kinderfilms, tegenwoordig houdt ze ook van drama, (romantische) komedies en actie films. Naast films vindt Kim onder andere muziek, radio, katten en series kijken leuk.

Latest posts by Kim (see all)

1 thought on “Recensie: Dallas Buyers Club