Recensie: I don’t feel at home in this world anymore

Als er nieuwe titels worden toegevoegd aan Netflix, kijk ik altijd eventjes of er iets tussen zit. Vandaag stond er een nieuwe film online met de vreemde titel I don’t feel at home in this world anymore. Na het lezen van het plot was mijn interesse gewekt. Is deze film een aanrader?

Een depressieve vrouw wordt het slachtoffer van een woninginbraak. Hierdoor vindt ze, samen met haar onaangename buurman, een nieuwe doel in haar leven: het opsporen van de dieven. Ze komt echter al snel in gevaarlijke situaties terecht tegenover een stel ontaarde misdadigers.

I don’t feel at home in this world anymore

De film komt erg langzaam op gang. Je volgt Ruth op een gewone dag op haar werk. Onderweg naar huis drinkt ze een biertje in een café waar ze een boek leest en iemand haar het plot verklapt. In de supermarkt raapt ze de rommel op die anderen laat liggen. Ze laat een beetje over zich heen lopen. Als ze thuis komt, ziet ze dat er is ingebroken en dan is ze meteen van slag. De politie kan en wil niet veel doen wanneer blijkt dat ze zelf een deur open heeft laten staan. Ruth voelt zich vreselijk en ze kan niet geloven dat iemand in haar huis heeft gelopen en haar spullen heeft meegenomen. Het maakt haar vreselijk boos.

Omdat de politie niets wil doen, onderneemt ze zelf actie. Zo maakt ze een afdruk van een voetstap in haar tuin en vraagt ze aan haar buren of die iets hebben gezien. Zo ontmoet ze haar buurman Tony. Hij wordt net zo boos als zij is en hoewel ze hij intimiderend is, vraagt ze hem wel om hulp wanneer ze een aanwijzing heeft van waar haar laptop gebleven is. Samen komen ze in aanraking met de daders en dit loopt al snel uit de hand.

Hoewel dit verhaal spannend klinkt, was het dat gewoon nét niet. Het verhaal komt heel langzaam op gang, wordt op een gegeven moment nogal ranzig (met veel bloed en vechten) en gaat dan over in een reeks ‘what the fuck’ momenten en een bizarre achtervolging. Het goede nieuws is dat Ruth niet langer over zich heen laat lopen. Helaas slaat ze daar behoorlijk in door en dat is niet zo heel geloofwaardig. Aan het einde heb je nog even een ‘huh?’ moment. Hoe is dát gebeurd dan? Als je wilt weten waar dat over gaat, zul je de film zelf moeten kijken. Als je er niet teveel van verwacht, is het best aardig, maar het is zeker geen must-see.

I don't feel at home in this world anymore

Titel: I don’t feel at home in this world anymore
RegieMacon Blair