Recensie: Fast & Furious 8

Er komen dit jaar heel veel films uit waar ik naar uit kijk of keek. Het achtste deel van de Fast & Furious reeks was er daar eentje van. Afgelopen week heb ik de film eindelijk gezien, niet in IMAX helaas, maar bij Cinemec Utrecht met wat problemen qua geluid. Maar wat ik van de film vond? Dat lees je hieronder.

Nu Dom en Letty op huwelijksreis zijn, Brian en Mia met vervroegd pensioen zijn gegaan en de rest van de crew vrijgesproken is, lijken de leden van het team normale levens te leiden. Maar als een mysterieuze vrouw (Charlize Theron) Dom verleidt om terug te keren naar het misdaadleven en hij degenen om zich heen bedriegt, wordt de hechte vriendschap van de groep op de proef gesteld. Van de kust van Cuba, naar de straten van New York City, naar de ijsvlaktes van de arctische Barentszzee, moet onze elite-eenheid wederom plankgas de wereld rond om een anarchist te belemmeren in het ontketenen van wereldwijde chaos… En om de man, die hen tot een familie maakte, thuis te brengen.

Fast & Furious 8

Fast & Furious is een franchise waarvan veel mensen niet hadden verwacht dat er een achtste deel zou komen. Dit mede door het dieptepunt van de vierde film, en daarna natuurlijk het overleiden van Paul Walker tijdens deel 7. Maar toch draait momenteel deel acht in de bioscoop. Het sleutelwoord tijdens de hele franchise is familie. En ook de achtste film draait om familie.

Nu kan ik hier een heel verhaal schrijven over de geloofwaardigheid van de film, maar dan gaan we de verkeerde kant op. De franchise leeft op mooie dames, mooie auto’s en actie. Het nieuwste deel zit wederom vol met alle drie voorgaande punten. Natuurlijk zit er ook een verhaal in.

Het team achter Fast & Furious geeft aan dat er nog twee delen komen voordat ze stoppen. En van mij mag dit ook zeker wel. Het verlies van Paul Walker heeft geen negatieve invloed op de film. De actie is nog steeds net zo goed, het verhaal zit er in als is dat nog steeds maar bijzaak. En als de volgende twee delen hetzelfde niveau behalen dan ben ik al zeer tevreden.

Titel: Fast & Furious 8
Regie: F. Gary Gray
Cast: Vin Diesel, Dwayne Johnson, Jason Statham, Charlize Theron