Recensie: Full Contact

Full Contact is een drama film die vandaag (31 maart 2016) uitkomt in de bioscoop. De film gaat over een militair die het geheel verliest nadat hij de opdracht krijgt een school te beschieten met een drone. Wil jij weten of je de film moet zien? Hieronder vind je onze recensie.

Een kille container in the middle of nowhere: de Amerikaanse Nevada-woestijn. Daarin de dronepiloot, strak gekadreerd, vinger op de knop, starend naar schermen, instructies via koptelefoon. Doel kiezen, aftellen, vuren – en duizenden kilometers verderop ontploft een terroristenkamp. Of een school, per ongeluk, waarna piloot Ivan in een existentiële crisis raakt. Nachtclub, seks, liefde; wroeging en ontkenning; de vage grove korrel van dronebeelden – Ivan betreedt het desoriënterende grensgebied van zijn geestesvermogens, waarbij zijn onderbewuste wordt verbeeld als een ongenaakbaar eiland én een duistere boksschool waar hij zich moet bevrijden van zijn diepste angsten, zoekend naar werkelijk contact.

Full Contact

Full Contact

De film is een beetje opgebouwd in meerdere delen. Hiervan gaan de delen in elkaar over zonder eigenlijk enige echte uitleg. In het begin van de film zien we Ivan als Franse drone piloot in het Amerikaanse leger. Hij lijkt een prachtig leven te leven met een mooi huis, goede baan en leuke spullen. Dit veranderd allemaal op het moment dat hij de opdracht krijgt een bombardement uit te voeren en via CNN verneemt dat het een school betrof. Vanaf dat moment zie je het leven van Ivan veranderen, hij zoekt manieren op waardoor hij merkt dat hij nog leeft. De hele stemming in de film veranderd mee. Je ziet Ivan verschillende malen een stipclub bezoeken waar hij toch met zijn militaire achtergrond niet thuis hoort.

Full Contact

Na 35 minuten ongeveer veranderd de film ineens vanuit het niks. Ivan wordt wakker op een eiland naakt waarbij hij in zijn eentje moet overleven. Hierbij moet ik wel eventjes bij komen, want we zijn duidelijk niet meer in Nevada… Maar waar zijn we dan wel!? Als je verder in de film zit lijkt het hier te gaan om het onderbewuste van Ivan. Dit gedeelte van de film is vooral visueel en gaat gepaard met vele stiltes. In dit gedeelte kan Ivan uiteindelijk de confrontatie opzoeken met degene die hij heeft gebombardeerd als een soort van afsluiting?

Full Contact

Hierna gaan we net zo plots weer naar het volgende deel van de film. Het is mij hier niet duidelijk of we nog in het onderbewuste van Ivan zitten of het heden. Eigenlijk kan beide. De film schakelt van Engels naar Frans, dus ik ga er vanuit dat Ivan is verhuist naar een Franstalig land om zijn leven weer op te pakken. Hier ontmoet hij een nieuwe dame waarmee hij zijn leven weer lijkt te willen opbouwen. Het is wel typisch hoeveel deze dame stiekem lijkt op de eerste dame in deel 1 van de film.

Full Contact

In dit gedeelte van de film lijkt Ivan ook wederom een uitlaat klep te vinden in iets extreem, dit maal is het boksen. Hier lijkt hij het boksen te gebruiken om te betalen voor zijn zondes. Hierbij valt het op dat sommige van zijn tegenstanders Arabisch spreken. Dus het lijkt erop dat deze boksring specifiek door Ivan is uitgekozen om zich van zijn zondes te verlossen.

David Verbeek zet hier een goede film neer over een drone aanval die gevolgen heeft. Hoewel de film je soms met vragen achterlaat die je eigenlijk wel beantwoord wilt hebben is het doel van de film duidelijk. De PTSS die de piloot heeft gekregen door de aanval is voelbaar door de hele film. De film laat ook duidelijk de huidige situatie zien. In Amerika zitten mensen die op duizenden kilometers afstand een drone besturen en daarmee een werkelijkheid maken vanuit een soort van container. Als het dan fout gaat dan moet je opzoek naar een manier om te voelen…

De film vertrouwd ook vaak op details en beelden i.p.v geluid. Dit geeft een mooie gevoel aan de film, maar veroorzaakt ook dat de film soms wat langzaam lijkt te gaan hoewel dit zeker niet storend is. Ik denk als ik de film nog een keer ga kijken dat er nog meer uit ga halen, denk ik ook dat het een aanrader is voor mensen die van Drama films houden. Voor de mensen die van oorlogs-drama houden is dit niet de film. Maar als drama film is het zeker goed gelukt.

Titel: Full Contact
Regie: David Verbeek
Cast: Grégoire Colin, Lizzie Brocheré en Slimane Daci