Recensie: Ghostbusters (2016)

Het is 32 jaar geleden dat de eerste Ghostbusters film uit kwam. Dit jaar is het tijd voor een reboot van de originele film. Niet zomaar een nieuwe versie van de Ghostbusters, maar een team van vrouwelijke wetenschappers. Een gewaagde keuze die de wereld bezig hield. Kon deze versie wel tippen aan de film uit 1984? Wij waren heel benieuwd hoe dit uit zou pakken.

Koop de film nu als blu-ray of dvd voor maar 15 euro.

Inmiddels hebben meerdere recensenten de film gezien en blijken de meningen over deze film te verschillen. Heeft dit te maken met leeftijd, geslacht of met de locatie waar de film vertoond wordt? Het is wat ons betreft tijd voor een duo-review. Enerzijds de mening van Noah (16), die film zag tijdens de persvoorstelling van Universal. Aan de andere kant Roxanne (32) die de film in Pathé ArenA bekeek in imax 3D. Voor de één is 2016 het jaar waarin hij voor het eerst écht kennis maakte met de Ghostbusters, voor de ander is het jeugdsentiment.

gb_teaser

Dertig jaar na de release van de succesvolle originele film is Ghostbusters terug en volledig ge-reboot voor een nieuwe generatie. Vier vrouwen (o.a. Melissa McCarthy) gaan een komische strijd aan tegen de paranormale wereld met behulp van een speciale uitrusting. Als iemand alle dode zielen heeft losgelaten over New York City zetten deze vrouwen alles in om deze geesten voor eens en altijd te verdrijven.

Noah – ★★★

Als het aan Noah ligt, is Ghostbusters overrated. Zodra bekend werd gemaakt dat de nieuwe Ghostbusters-film door vrouwen werd gespeeld, had iedereen zijn mening wel klaar. Zonder ook maar de film te hebben gezien! Hoe kun je iets van een film vinden als de film nog geeneens bestaat? De originele versie werd razend populair en bleek opeens iedereen zijn favoriete film te zijn. Zo blijkt maar weer dat kuddegedrag een sterke factor is in de commerciële filmwereld.

Abby (Melissa McCarthy) in Columbia Pictures' GHOSTBUSTERS.

Humor

Deze reboot put zijn kracht uit de humor. Daar staat Ghostbusters immers bekend om, maar deze film doet dat anders dan de originele versie. In de originele versie was de humor te danken aan het acteerwerk en het sterke script dat was geschreven door Dan Aykroyd. Deze film zit bomvol moderne sarcastische one-liners. Dat moet ook wel aangezien Melissa McCarthy niet anders doet in de films waarin zij speelt. De humor doet denken aan andere films van Paul Feig (Bridesmaids, the Heat, Spy). In bijna al zijn films vind je eigenlijk precies dezelfde McCarthy maar dan in een totaal andere setting. En, eerlijk, dat werkt prima!

Chris Hemsworth

Maar het is niet McCarthy die je deze film het hardst aan het lachen maakt. Chris Hemsworth speelt ronduit een hilarische rol. Hij speelt de meest domme rol die hij ooit heeft gespeeld en dat doet hij heel goed. Alles wat hij zegt of wat hij doet is heel grappig omdat het gewoon zo superdom is. Hemsworth is de reden waarom vrouwen voortaan niet meer het domme blondje zijn.

The Ghostbusters new receptionist Kevin (Chris Hemsworth) in Columbia Pictures' GHOSTBUSTERS

Nostalgie

Toch zitten er voor de echte fans toch een hoop nostalgie in naar de originele versie. Zo keert elke hoofdrolspeler (Bill Murray, Sigourney Weaver, etc) terug in deze film in een cameo, dus in een totaal andere en vooral korte rol. De hoofdrolspelers in deze film zijn allemaal gekoppeld aan de hoofdrolspelers van de originele film. Ook zijn er een hoop scènes die bijna zijn gekopieerd uit de originele film, maar dan gemoderniseerd. Hierdoor maakt de film zichzelf geschikt voor het grote publiek; fans en niet-fans.

Geestig

Deze film is ook weer heerlijk over-the-top. Alle verschillende soorten geesten die je maar kunt bedenken, en zelfs geesten uit de vorige film, komen hierin voor. Er zitten geesten bij die regelrecht uit een horrorfilm hadden kunnen komen. Maar de meeste geesten zijn vooral… geestig. Er is zelfs een geest bij die heel origineel bedacht is en qua CGI veel ten goede doet.

Oneliners

De dialogen hadden zeker weten veel beter gekund. Melissa McCarthy heeft al veel beter en scherper laten zien in andere films. Dit ligt niet geheel aan haar, maar vooral aan het script wat behalve de one-liners niet echt boeiend is. Het verveelt vaak en vooral de eerste helft van de film is heel erg uitgerekt. Het laat zien hoe de Ghostbusters zich ontwikkelen maar dat deed de originele film veel beter. Deze film probeert daar te veel tijd voor te nemen, maar aan het einde wordt dit gelukkig wel weer tot evenwicht gebracht met de hoeveelheid geesten die er worden getoond.

Abby (Melissa McCarthy) and Erin (Kristen Wiig) see the Gertrude the Ghost (Bess Rous) of Aldridge Mansion in Columbia Pictures' GHOSTBUSTERS.

Roxanne – ★★★

Nostalgie is zeker een woord wat beschrijft hoe ik aan keek tegen de Ghostbusters. Toen ik hoorde dat er een nieuwe film zou komen, werd ik al blij. Toen ik de trailer zag met de dames erin, was ik heel benieuwd of dit wel zou gaan werken. We kennen de film met vier stoere mannen, maar kunnen deze vrouwen dat gevoel wel evenaren? Ik had qua humor al mijn hoop gevestigd op Melissa McCarthy. Zij is een geweldig actrice en humor is haar op het lijf geschreven.

Na de film kon ik echter niet kiezen welke Ghostbuster ik het leukst vond. Ja, Melissa McCarthy heeft nog steeds humor, maar was haar personage (Abby) de leukste? Van haar irritante liefde voor wonton soep werd ik in ieder geval niet warm, maar voor de rest speelde ze een prima rol. Ik vond Jillian Holtzman (Kate McKinnon) een stoer en totaal gestoord wijf. Ik houd daarvan. Zij was echt de vrouwelijke versie van een Mad Scientist, maar met geniale ideeën voor nieuwe wapens om het tegen de geesten op te nemen. Erin (Kristen Wiig) is het nette meisje, die best mee wil doen, maar even overtuigd moest worden. Zij zorgde in zekere zin voor het evenwicht in het team. Als laatste was daar Patty (Comédienne Leslie Jones). Ik was meteen dol op Patty. Ze is gek, ze heeft dan wellicht niet gestudeerd, maar is street-smart en weet overal een oplossing voor. Zonder Patty waren ze nergens gekomen. Laten we ook vooral Kevin (Chris Hemsworth) niet vergeten: Cute, adorable, niet zo slim, maar heel erg leuk om naar te kijken. Zijn dansmoves maakte het helemaal af. Ik heb echt genoten van zijn rol.

Holtzmann (Kate McKinnon) in Columbia Pictures' GHOSTBUSTERS.

Het plot van de reboot is gebaseerd op het oude verhaal uit 1984, maar heeft zeker een flinke upgrade gehad. Het verhaal vertoont genoeg overeenkomsten, maar zeker ook verschillen. Ik heb beide films twee avonden achter elkaar gekeken, maar dit was niet storend. In tegendeel, het is een aanrader om het eerste deel nog eens te bekijken voordat je naar deze film gaat. Voor trouwe fans zitten er namelijk een boel ‘easter eggs’ verstopt in de film. De oude acteurs zijn van stal gehaald, er zijn oude bekenden onder de ghosts en nog veel meer gave verwijzingen naar vroeger. Let maar eens op de kentekens van de voertuigen of de gebouwen die gebruikt worden. Wat mij betreft is dit geniaal gedaan. Als je de oude film kent, herken je het. Als je de oude film nog nooit gezien hebt, zijn de verwijzingen niet overdreven aanwezig en kijk je lekker verder.

The Ghostbusters Holtzmann (Kate McKinnon), Patty (Leslie Jones), Erin (Kristen Wiig), Abby (Melissa McCarthy) with their receptionist Kevin (Chris Hemsworth) in Columbia Pictures' GHOSTBUSTERS.

Wat mij betreft is de reboot geslaagd. Er zit zeker humor in en ik heb veel gelachen. Er is actie voor degenen die daarvan houden. Er zijn genoeg geesten. Niet hele enge, maar wel heel gaaf gemaakt. Het einde is zelfs spannend. Wat ik ook een pluspunt vond, was de muziek die gebruikt werd. Er zaten gave nummers bij en ik had op sommige momenten gewoon zin om te dansen. Bij de 1984 versie had ik dat trouwens ook, maar de muziek is in 2016 duidelijk meegegroeid met de film.

Ghostbuster's Patty Tolan (Leslie Jones), Abby Yates (Melissa McCarthy), Erin Gilbert (Kristen Wiig) and Jillian Holtzmann (Kate McKinnon) in Columbia Pictures' GHOSTBUSTERS.

De film doet heel goed wat hij moet doen en houdt zich aan het beeld wat je ervan verwacht na de trailer te hebben gezien. De humor, special effects en sfeer zorgen ervoor dat deze film bijna precies doet wat Ghostbusters in 1984 deed; Het is een geslaagde, eigentijdse griezelkomedie voor jong en oud! Dit blijkt ook uit het feit dat onze recensenten zich beide goed vermaakt hebben tijdens het kijken van deze film. Leeftijd speelt hier niet of nauwelijks een rol, hooguit in de details waar op gelet wordt.

De grote vraag is dan misschien nog: Is de film beter dan de film uit 1984? Nee, dat misschien niet. De films zijn anders en ieder op zich geniaal. Ja, de special effects zijn gewoon beter in 2016 en het ziet er allemaal wat hipper uit. Verder zijn beide films op hun eigen manier heel erg goed.

TIP: Blijf wel zitten tot het einde van de aftiteling 😉

Titel: Ghostbusters
Regie: Paul Feig
Cast: Melissa McCarthy, Chris Hemsworth, Kristen Wiig, Kate McKinnon en Leslie Jones
Speelduur: 116 minuten
Releasejaar: 2016

Latest posts by Noah (see all)

6 thoughts on “Recensie: Ghostbusters (2016)

1. Doordat we geen spoilers willen weggeven kunnen we niet de diep op de film zelf ingaan. Als we teveel vrij geven, hoef je zelf niet meer naar de film 😉

1. Lees de recensies altijd pas na het zien van de film, maar de scores geven hoop dat deze toch de moeite waard is.

2. Heb enkele van de vele trailers (iets van 48 stuks meen ik) gezien en heb totaal geen interesse om de film te zien.

3. Naoh spreekt hier over dat de Ghostbusters overrated zijn, dat vind ik nogal grote woorden voor iemand die niet eens geboren was toen de eerste films uitkwamen. Een vreemd punt vind ik dat hier gepraat word door iemand die doet alsof hij er verstand van heeft, maar op zijn youtube zegt hij de oude film, niet eens films!! Pas te hebben gezien net voor de film. Hoezo overrated als jij er nog nooit van gehoord had?