Recensie: The Girl on the Train

Soms wil je heel graag naar een film toe, maar lukt het niet. Wegens vakantieplannen en een treinstoring is er niemand van ons team naar de persvoorstelling van The Girl on the Train geweest, terwijl deze film dus wel hoog op ons lijstje stond. Gelukkig lukte het deze week alsnog. Een van onze recensenten won kaartjes voor de VIP voorstelling van Bruna waardoor we alsnog snel naar de film toe konden. Roxanne en Kim waren woensdag aanwezig bij de VIP voorstelling en hebben samen een recensie geschreven. Roxanne had het boek al gelezen, maar Kim nog niet, waardoor ze de film in gingen met andere verwachtingen. Door samen een recensie te schrijven, hopen we een goed beeld te kunnen schetsen van deze spannende thriller.

the_girl_on_the_train_43008876_st_4_s-low

In The Girl on the Train, gebaseerd op de wereldwijde succesvolle debuutthriller van Paula Hawkins, zien we de gescheiden Rachel Watson (Emily Blunt). Tijdens haar reis ziet ze elke dag een in haar ogen perfect stel; Megan en Scott Hipwell (Haley Bennett, Luke Evans). Dit krijgt snel een keerzijde, Rachel ontdekt iets gruwelijks en de nachtmerrie waar ze in verzeilt raakt blijkt de waarheid, Rachel wordt onverklaarbaar gewond wakker en Megan is vermist. Terwijl Rachel verstrikt raakt in de vermissingszaak, gaat ze zelf op onderzoek uit…

The Girl on the Train

Dit verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van drie vrouwen: Rachel, Megan en Anna. Deze drie vrouwen vertellen steeds een deel van hun verhaal. Het verhaal van Rachel speelt zich af in het heden, maar de andere twee vrouwen blikken vooral terug op alle gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Wanneer Megan vermist raakt, wil Rachel weten wat er die vrijdagavond is gebeurd en wat haar rol was in dat verhaal… Ze kan het zich niet meer herinneren.

Girl on a Train, The

Conclusie Kim – ★★★

Ik had vooral aan het begin gemengde gevoelens over de film. Je ziet namelijk verschillende gedachten van verschillende personages en het maakt het ontzettend verwarrend wat nu echt is en wat niet. Als ik thuis de film op had staan, dan was ik gaan zappen. Maar het is iets waar je doorheen moet prikken, want daarna wordt het een spannend verhaal met een plot dat ik niet aan zag komen. Het is niet de spannendste film die ik ooit heb gezien, maar het is zeker een aanrader als je behoefte hebt aan een spannende film die soms erg verwarrend kan zijn aan het begin.

Conclusie Roxanne – ★★★★

De film komt, net als het boek, langzaam op gang. Eerlijk gezegd, vond ik dat er in de film wel iets meer vaart zat. Er gaat veel vooraf aan de vermissing van Megan en daarnaast hebben de drie vrouwen in deze film ieder een behoorlijk verleden. Er komt dus een heleboel informatie op je af als kijker en het is niet meteen duidelijk wat dit allemaal te maken heeft met de vermissing van Megan en de black outs van Rachel. En wat heeft Anna te zoeken in het verhaal, behalve dat ze de nieuwe vrouw is van Rachel’s ex? Gelukkig wordt het snel spannender als Rachel op zoek gaat naar wat er die avond is gebeurd op Beckett Road.

The Girl on the Train is een thriller die eindigt met een flinke plot twist waarbij de levens van deze drie vrouwen op een onverwachte manier samen komen en waardoor zij voor altijd met elkaar verbonden zullen zijn. Het einde maakt wat mij betreft veel goed, waardoor ik de film toch 4 sterren geef.

Emily Blunt zet in deze film een goede prestatie neer als de verwarde alcoholiste Rachel. De rollen van Laura Prepon (Alex Vause – OITNB) en Lisa Kudrow (Phoebe – Friends) vond ik absoluut een plus punt. Beide vrouwen hadden een kleine rol, maar zijn altijd leuk om naar te kijken. Het moment dat Lisa Kudrow opkijkt en ‘Rachel?’ zegt, vond ik geniaal.

Als lezer van het boek zul je je wel even over een aantal verschillen heen moeten zetten. Allereerst is de locatie van het verhaal veranderd. Nu maakt dit voor het verloop van het verhaal niet veel uit, maar ik was hier wel verbaasd over. Verder zijn bepaalde scènes weggelaten of juist toegevoegd. In dit geval vond ik dat niet storend, omdat het het verhaal wat meer snelheid en duidelijkheid gaf, die je anders als niet-lezer zou missen. Kortom, wat mij betreft is het wel een geslaagde boekverfilming.

Girl on a Train, The

Titel: The Girl on the Train
Regie: Tate Taylor