Recensie: GLOW (Gorgeous Ladies of Wrestling)

Deze week bracht Netflix de serie Glow online. De serie Glow is geschreven door de makers van Orange Is The New Black en gaat over dames die worstelen. Nu heeft Netflix goud in handen met de dames uit Litchfield, kunnen ze hetzelfde met deze dames? Lees hieronder onze recensie.

GLOW

GLOW

Glow speelt zich af in Los Angeles in het jaar 1985. De leuke Alison Brie speelt Ruth Wilders in de serie.  Ruth Wilders is een actrice die maar niet aan het werk komt, alsof dat nog niet genoeg is haalt ze haar leven nogmaals overhoop door vreemd te gaan. Na dat moment grijpt Ruth Wilders de kans om zich aan te sluiten bij een groep dames die een tv programma willen maken over worstelende vrouwen. Een leuk weetje hierbij is dat GLOW TV echt bestaan heeft en werd uitgezonden tussen 1986 en 1990.

Sam Sylvia gespeeld door Marc Manon is de projectleider, maar is eigenlijk gewoon een aan lager wal geraakte regisseur die er een leuke coke verslaving op na houdt. Hij moet de groep van twaalf dames binnen een aantal weken alles leren over worstelen. Waarbij de serie volgens de projectleider de tegenhanger moet gaan worden van de WWF (tegenwoordig heet dit WWE) waarbij Hulk Logan als voorbeeld geld om miljoenen binnen te halen. Maar behalve worstelen wil Sam Sylvia er porno van maken die je met je kinderen kunt kijken (Zoals in de pilot wordt gezegd).

Glow

Seksistisch

De twaalf vrouwen krijgen elk een eigen personage in de ring, gebaseerd op seksistische en of racistische stereotypen. Eentje speelt een slechterik uit de Sovjet-Unie die het opneemt tegen een all-American good girl. Een worstelaar van Indiase afkomst wordt omgedoopt tot Beirut The Terrorist, omdat ze er volgens de mannelijke producer „uitziet als een Arabier”. De jaren 80 waren een ander tijdperk, zo wil de serie maar zeggen. De naaktheid in de serie kan je ook vergelijken met de naaktheid in Orange Is The New Black.

Glow

Personages

De afleveringen van Glow zijn ongeveer 30 minuten lang, er is dus weinig tijd om echt diep om de karakters in te gaan. Hoe verder je in het seizoen komt hoe meer je eigenlijk van de personages gaat houden. Elke personage word langzaam maar zeker ontwikkeld, en uiteindelijk word er op een mooie manier een controversieel onderwerp behandeld op een manier dat je wilt blijven kijken.