Recensie: Haters Back Off!

Haters Back Off! is een Netflix Originals serie. Ik ben de serie gaan kijken vanwege de naam en de omschrijving. Iemand uit een dysfunctioneel gezin die ‘one viral video at a time’ de wereld probeert te veroveren, dat klinkt als een flinke portie drama of comedy, maar in ieder geval als iets vermakelijks. Het eerste seizoen bestaat uit acht afleveringen van 30 minuten, je bent er dus zo doorheen. Is deze serie de moeite waard om te kijken?

mv5byzqxmtzhodatytu2mc00zjvhlweymzmtzwnimtdhyzi1ntdhxkeyxkfqcgdeqxvynjcyotq5oti-_v1_

Miranda Sings is een zelfverzekerde jonge meid zonder talent die er alles aan wil doen om beroemd te worden. Samen met haar oom Jim heeft ze een stappenplan geschreven om haar doel te bereiken. Ze zingt, danst, neemt YouTube video’s op en vindt zichzelf een echte ster. Ze maakt deel uit van een vreemde familie. Haar moeder Bethany heeft ‘ongediagnosticeerde’ fibromyalgie, werkt als cassiere in de supermarkt en heeft weinig pit. Haar zus Emily is een slimme meid, die graag schildert en liever geen deel uit maakt van deze familie. Uncle Jim is raakt zijn baan als verkoper in een goudvis winkel kwijt en maakt het zijn levensdoel om fulltime manager te worden van Miranda. En dan is er nog Patrick, de buurjongen die al jaren in stilte verliefd is op Miranda.

Haters Back Off!

Toen ik de eerste aflevering aan zette en ik Miranda vals hoorde zingen, dacht ik… die maakt een grapje! Haar lippenstift is all over the place! Ik was echt in de veronderstelling dat ze een parodie video aan het opnemen was, tot bleek dat dit niet het geval was. Nee, Miranda vindt zichzelf echt geweldig en de hele wereld mag dat weten. Wow. Hoe kun je zo weinig zelfkennis hebben? Ik wist even niet waar ik aan begonnen was. De nieuwsgierigheid won het en ik keek verder. Inmiddels ben ik (binnen twee dagen) door het eerste seizoen heen en zijn er voor mij geen nieuwe afleveringen meer.

Wordt Miranda beter in wat ze doet? Absoluut niet. Ik ken echt niemand die zo eigenwijs is en zo weinig snapt van het leven. Ze denkt dat ze ‘famous-er’ is dan alle andere mensen, omdat ze 60 views krijgt op een YouTube video. Dat haar video’s alleen bekeken worden door buurjongen Patrick, weet ze helemaal niet. Ze ziet hem ook niet ‘echt’ staan. Hij brengt haar trouw elke dag haar lievelingsijsje en verder heeft Miranda het te druk met beroemd worden.

In het begin had ik enorm veel medelijden met zus Emily, de enige in de familie die wel ‘normaal’ lijkt te zijn. Na een paar afleveringen begon ik echter te wennen aan het personage van Miranda. Het is duidelijk dat ze weet wat ze wil en dat ze er alles voor over heeft om daar te komen. Toch krijgt ze heel langzaam wel iets meer respect voor de mensen om haar heen. Uiteraard op haar manier, het verschil is subtiel, maar het is er wel. Bethany, de moeder van Miranda, zou wat meer respect voor zichzelf mogen krijgen. Ze heeft haar momenten, waarop ze van zich af bijt tegen Jim of Keith, maar ze blijft toch een beetje een grijze muis, die zichzelf opoffert voor de rest van de wereld.

mv5bzme5otmzzjutnja1nc00nmi4lwfiowmtm2fjzdqymzcyzdvlxkeyxkfqcgdeqxvynjcyotq5oti-_v1_

De rol van Miranda is echt fantastisch geacteerd door Colleen Ballinger. Het kan niet makkelijk zijn om jezelf zo voor schut te zetten en dan in je rol te blijven, maar ik twijfelde geen moment aan Miranda en haar personage. Dat geldt overigens ook voor alle andere acteurs. Het acteerwerk is geweldig. Als kijker weet je echt wel dat wat ze doen helemaal nergens op slaat en dat het soms totaal respectloos is naar de wereld toe, maar de personages in de serie lijken hier echt totaal geen last van te hebben. Zij leven ieder in hun eigen droomwereld, waar ze toevallig samen deel van uitmaken.

Voor de rest is Haters Back Off! gewoon een prima comedy serie, waar je niet teveel bij na hoeft te denken. Je kunt gewoon lekker gaan zitten en je laten vermaken door deze belachelijke ideeën van Miranda en Uncle Jim, waarmee ze ooit beroemd denken te gaan worden.

mv5bmju2njg5oda2n15bml5banbnxkftztgwodq1nja5ote-_v1_sy1000_cr0015031000_al_

Serie informatie

Titel: Haters Back Off!