Recensie: Into the Forest

Into the Forest is één van de films die ik graag wilde zien in januari. Drama is één van mijn favoriete genres, het plot klinkt goed en ik vond actrice Ellen Page geweldig in de film Juno. Veel meer had ik niet nodig om deze film op mijn watch list te zetten.

Nell (Ellen Page) heeft de middelbare school bijna afgerond en wil dolgraag gaan studeren. Haar oudere zus Eva (Evan Rachel Wood) is een hartstochtelijk danseres. Samen wonen de twee met hun vader in een onherbergzaam deel van Canada, ver van de bewoonde wereld. Op een dag valt plotseling de stroom uit. In de periode die volgt, horen de zussen via de radio de meest angstaanjagende berichten: technologie die niet meer werkt, terroristen en ziektes die vrij spel hebben en gruwelijke geweldsexplosies die overal plaatsvinden. En dan houdt ook de radio ermee op. De stilte is bijna letterlijk dodelijk. Nell en Eva worden geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid waarin niets meer zeker is. Door slim te improviseren proberen ze hun leven zo normaal mogelijk te houden. Maar naarmate de dagen, weken en maanden vorderen, blijkt dat steeds moeilijker. De band tussen de zussen wordt zwaar op de proef gesteld. Toch zullen ze moeten samenwerken om te overleven…

Into the Forest

Bij de filmtips van januari schreef ik dat het verhaal van Into the Forest voor mijn gevoel twee kanten op kon gaan en dat ik hoopte dat het de goede kant was. Soms heb je films waar uit het niets aliens in het plot verschijnen en zelf ben ik hier geen fan van. Dan voelt het alsof je een goede drama film zit te kijken en heb je opeens een WTF moment. Ik hoopte heel erg dat dit niet zo’n soort film was en ik had gelijk. Into the Forest is gewoon een spannende dramafilm.

Wat ik apart vond, was het feit dat de film zich in de toekomst afspeelde. Voordat de stroom uitvalt, hebben de zussen allerlei futuristische devices waarmee ze bezig zijn met studeren, muziek afspelen of televisie kijken. Na een paar minuten valt de stroom uit en vanaf dat moment heeft het science-fiction deel van de film wat mij betreft geen meerwaarde meer voor het verhaal. Wellicht heeft het te maken met techniek en dat een stroomuitval die jaren duurt op dit moment niet realistisch is of willen ze benadrukken dat de zussen nog meer dan wij gewend zijn aan een bepaalde manier van leven.

Hoewel Nell en Eva zijn opgegroeid in een wereld die altijd online is, weten ze zich prima te redden in het bos. Met behulp van (ouderwetse) boeken en de dingen die zij van hun vader hebben geleerd, lukt het ze om voedsel te vinden en zichzelf in leven te houden. Toch wordt het ze niet gemakkelijk gemaakt. Bij elke tegenslag moeten ze zich weer opnieuw aan de situatie aanpassen en de vraag is natuurlijk hoe lang ze dit vol zullen houden en of ze ooit weer terug kunnen keren naar het leven dat ze kennen.

De kijkwijzer heeft deze film in Nederland de rating 12 jaar en ouder gegeven. In de Verenigde Staten is Into the Forest een film waarvoor je 18 jaar of ouder moet zijn. Er zit een aantal scènes in waar (sexueel) geweld en grof taalgebruik in voorkomt. Daarnaast speelt Ellen Page in deze film haar allereerste naaktscène.

Ik geef Into the Forest vier sterren. Ik vond het een goede drama film en ik heb er van genoten, maar ik had net niet dat wow-gevoel voor die laatste ster. Als drama één van jouw favoriete genres is en je het niet erg vindt dat er wat heftige scènes in de film voor komen, dan mag je Into the Forest niet missen.

Titel: Into the Forest
Regie: Patricia Rozema
Cast: Ellen Page, Evan Rachel Wood, Max Minghella, Callum Keith Rennie