Recensie: Into the Woods

De sprookjesfilm Into the Woods werd deze week uitgezonden op Film1. Ik was wel benieuwd naar dit bijzondere verhaal en op welke manier al deze sprookjes in één verhaal verwerkt zouden worden.

Into the Woods bestaat uit een serie sprookjes die bij elkaar komen in een groter verhaal over een bakker en zijn vrouw. Zo zien we onder andere Roodkapje, Rapunzel, Assepoester en Sjaak en de bonenstaak voorbij komen in deze film.  De bakker en zijn vrouw willen graag een kindje, maar hun wens lijkt maar niet in vervulling te gaan. Een heks vertelt ze dat hun huis vervloekt is en als zij haar helpen een aantal attributen te verzamelen, zal zij de vloek opheffen en zorgen dat hun kinderwens in vervulling zal gaan.

Into the Woods

Het plot van deze film is erg grappig. Je herkent veel elementen uit de verschillende sprookjes, maar hoewel ze een deel van de originele verhaallijn volgen, hebben ze toch hier en daar een andere draai gegeven aan het verhaal. De bakker en zijn vrouw zijn de rode draad die het verhaal bij elkaar houden. Zij zijn telkens aanwezig in het bos, op zoek naar de attributen die zij moeten verzamelen voor de boze heks. Het decor en de kostuums zijn prachtig gemaakt, waardoor de film prachtig is om naar te kijken.

Van de uitvoering werd ik niet altijd blij. Het grootste deel van de tekst wordt gezongen of op rijm uitgesproken. In het begin is dit grappig, maar aan het einde van de film was ik het best wel zat. Ook had ik na een uur het gevoel dat het verhaal klaar was (zij die dit verdienden, leefden namelijk nog lang en gelukkig) maar dit was niet het geval. Door een plot twist ging het verhaal toch nog door. Sterker nog, we waren pas op de helft. Wat mij betreft had het sprookje op mogen houden en was het tweede deel van de film een tikkeltje overbodig. Ja, ook daar zaten nog wel mooie momenten in, maar de film werd opeens een stuk dramatischer en donkerder en het eindigde helemaal niet zoals je dat zou verwachten van een sprookje. Ik vond dat jammer.

Al met al is de film wel de moeite waard om te zien. Er doen flink wat bekende acteurs in mee en zij spelen hun rol stuk voor stuk fantastisch. Deze film zorgt ervoor dat ik nog een beetje meer van Anna Kendrick ben gaan houden. Er waren wat dingen die ik zelf minder vond, zoals het zingen en de rijmende zinnen, maar dat neemt niet weg dat het wel mooi in elkaar gezet is. Het gebruik van de sprookjes om een ander verhaal te maken, vond ik wel erg leuk gedaan. En zeg nou zelf: Johnny Depp speelt mee. Moet ik nog meer zeggen?

Titel: Into the Woods
RegieRob Marshall
Cast: Anna Kendrick, Johnny Depp, Meryl Streep, Emily Blunt