Recensie: Maze Runner – The Scorch Trials

Op dit moment kijken wij onze films thuis op een Samsung Curved televisie, die wij in huis hebben om te testen. Bij deze televisie kregen wij ook een Ultra HD Blu-Ray speler en een stapeltje films om te bekijken in 4K Ultra HD. Een van deze films is The Scorch Trials, het vervolg op The Maze Runner. Deze film stond al op onze wishlist om te kijken dus dit kwam goed uit.

In dit tweede deel van de epische Maze Runner saga, krijgen Thomas (Dylan O’Brien) en de andere Gladers te maken met hun grootste uitdaging tot nu toe: het zoeken naar aanwijzingen over de geheimzinnige en machtige organisatie WCKD. De tocht voert ze naar de Scorch, een troosteloos landschap met onvoorstelbare en gevaarlijke hindernissen. Samen met het verzet binden de Gladers de strijd aan met de superieure kracht van WCKD en ontdekken zij dat de organisatie een schokkend plan voor hen in petto heeft.

The Scorch Trials

Ondanks het feit dat je in deze film te maken krijgt met de personages uit The Maze Runner, voelde het aan alsof ik een hele andere film zat te kijken. In het begin van de film, leer je meer over de achtergrond van het Maze project. De Maze waar Thomas en zijn vrienden zaten, blijkt niet de enige te zijn. De firma die hen ‘gered’ heeft nadat ze ontsnapt zijn, blijkt echter niet helemaal te zijn wie ze zeggen. Zo snel het lukt, maken Thomas, Teresa en de rest van het stel zich weer uit de voeten.

Deze keer weten ze echter niet waar ze naar toe gaan en zodra zij zich verschuilen in een verlaten gebouw, komen ze er achter dat de wereld die zij kennen er niet meer is. De mensen die besmet zijn geraakt met het dodelijke virus zijn veranderd in een soort van zombie-achtige wezens. Opeens lijkt het alsof je in een horror film terecht gekomen bent. Deze wezens zijn echter niet de grootste zorg van onze ontsnapte vrienden. Buiten komen ze ook in contact met verschillende mensen die tot nu toe ontsnapt zijn aan het virus en aan WCKD, maar ze weten totaal niet wie ze kunnen vertrouwen. Kunnen ze elkaar eigenlijk wel vertrouwen?

Ook in het tweede deel van deze saga volgen de scènes elkaar snel op en hoewel deze film langer duurt dan The Maze Runner, was het zo voorbij. Wederom lijkt het alsof er door de regisseur meer aandacht wordt besteed aan de spanning en het vluchten voor de mensen van WCKD dan aan de personages zelf. Dit is een kwestie van smaak. Ik zie zelf liever een film waarbij de personages meer diepgang hebben en een serie leent zich daar vaak prima voor. Anderen vinden dat wellicht weer te langdradig en zien liever snelle acties en een vlot verhaal. Al met al is ook Maze Runner: The Scorch Trials een film waarmee je je prima kunt vermaken.

Scorch trials

Maze Runner – The Scorch Trials is onder andere verkrijgbaar via bol.com

Titel: The Scorch Trials