Recensie: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children

Het boek Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children stond al een tijdje op mijn wishlist. Ik was er alleen nog niet aan toe gekomen om het te lezen. De laatste tijd zijn er veel boekverfilmingen uit gekomen en ik moest kiezen welke boeken ik zou lezen. Aan Miss Peregrine kwam ik niet toe en ik ben naar de film geweest zonder het boek te lezen. Hoe dat was, lees je in mijn recensie.

MISS PEREGRINE'S HOME FOR PECULIAR CHILDREN

In Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children ontdekt Jake een mysterie dat deze wereld en tijd overstijgt. Dankzij aanwijzingen ontdekt hij een geheim toevluchtsoord: mevrouw Peregrine’s weeshuis voor bijzondere kinderen. Maar als Jake kennismaakt met de bewoners en hun bijzondere gaven, realiseert hij dat veiligheid slechts een illusie is. Er schuilt gevaar in de vorm van krachtige, verborgen vijanden. Jake moet uitzoeken wie er echt is, wie hij kan vertrouwen en wie hij werkelijk is.

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children

De film begint met het overlijden van Jake’s opa Abe. Hij is degene die zijn opa vindt en dit is een traumatische ervaring. De monsters die hij zag, leken levensecht, maar niemand anders heeft iets gezien. De ouders van Jake sturen hem naar een psychiater om zijn ervaringen te verwerken. De flashbacks naar een jongere Jake vond ik prachtig. Zijn opa deed me erg aan de mijne denken. Die kon ook van die prachtige verhalen vertellen en hij had eindeloos veel fantasie. Op het eerste gezicht lijkt dit ook het geval met de opa van Jake, maar het blijft toch aan hem knagen… Daarom sleept Jake zijn vader mee naar het eiland in Wales waar zijn opa hem altijd vertelde. Hij wil op zoek naar Miss Peregrine om meer te weten te komen over de jeugd van zijn opa.

Als hij het weeshuis en Miss Peregrine gevonden heeft, is alles daar precies zoals zijn opa het altijd vertelde. Hij weet de namen van de kinderen en hun bijzondere gaven. Dat was erg bijzonder om te zien. Ik vond het ook mooi gemaakt en ben heel erg benieuwd hoe ze bepaalde dingen opgenomen hebben. De film zit wat dat betreft erg goed in elkaar, het is allemaal net echt. Hoewel Jake niet wil blijven en slechts wil weten of zijn opa echt aan een natuurlijke oorzaak overleden is, raakt hij snel gehecht aan de kinderen en Miss Peregrine. Zodra er gevaar dreigt, gaat hij terug, niet wetende dat dit aan de verkeerde mensen kan verraden waar het weeshuis is…

De film bevat een behoorlijk verhaal, maar ik vond hem prima qua lengte en informatie. Het start met redelijk wat informatie, maar je wordt er vrij snel doorheen geleid zonder dat het saai wordt. Wanneer Jake het weeshuis gevonden heeft en er achter komt dat er gevaar dreigt, wordt het ook snel spannend. Jake en de kinderen moeten zonder hulp van Miss Peregrine zien te overleven en gaan achter de slechteriken aan. Hierbij maken alle bijzondere kinderen gebruik van hun speciale krachten en dankzij Jake leren ze om moedig te zijn en samen te werken als een team.

Toen ik de bioscoop verliet, had ik echt een ‘wow’ gevoel. Ik was erg blij dat ik de film had gezien en hoewel ik me kan voorstellen dat dit verhaal in een boek nog gaver is, vind ik dat Tim Burton echt een fantastische film heeft neergezet. Wat mij betreft is het een aanrader van iedereen die van fantasy films houdt.

Titel: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
Regie: Tim Burton
Cast: Eva Green, Asa Butterfield, Samuel L. Jackson, Chris O’Dowd