Recensie: Moonlight

Moonlight is een Amerikaans drama dat zich afspeelt in een ruige buurt van Miami. De film volgt drie periodes uit het leven van een jonge Afro-Amerikaanse man die worstelt met zijn identiteit, mannelijkheid, seksuele geaardheid en plaats in de wereld.

Moonlight

Een film over het leven. In dit geval van Chiron, ook wel Little genaamd. Hij wordt gepest op school, en vlucht een leegstaand pand in. Bang dat de andere jochies hem te pakken krijgen. Blue, een drugshandelaar vindt hem en neemt hem onder zijn hoede. Nee geen kwade bedoelingen, er ontstaat een band tussen de man en dit jochie dat zijn weg probeert te vinden. Opgroeien valt niet mee

Chiron worstelt met het leven. Op een gegeven moment moet je zelf bepalen wie je bent. Drugs is iets wat ook steeds weer opduikt in zijn leven. Lukt het Chiron om te zijn wie hij is. De obstakels in het leven maken het hem niet gemakkelijk. Het mikpunt zijn van pesterijen, je vriend die ervoor kiest om je te laten vallen. Een moeder aan de drugs. Het is niet niks. Als Chiron eindelijk voor zichzelf opkomt heeft dat ook weer nadelige gevolgen.

Moonlight ontving afgelopen maand de prijs voor beste Internationale Dramafilm (Golden Globes 2017). Een onderwerp dat zeker voor Amerika controversieel is en dan zo’n prijs in de wacht slepen. Chapeau! Een prachtige film die sterk geacteerd wordt en dat zonder grote namen/sterren uit Hollywood. Niet voor iets wordt Moonlight ‘The must see story of a lifetime’ genoemd. Verschillende acteurs voor de rol van Chiron. Van jochie naar teenager tot volwassene. Stuk voor stuk sterk acteerwerk.

Titel: Moonlight.
Regie: Barry Jenkins
Cast: Mahershala Ali (House of Cards), Trevante Rhodes (Westworld), André Holland (Selma) en Naomie Harris (Spectre, Skyfall).