Recensie: The Nightmare Before Christmas

The Nightmare Before Christmas is een film die ik om de een of andere reden gemist heb. Toen deze uitkwam was ik vijf jaar, dus dat ik hem toen gemist heb is niet zo gek. De 3D versie kwam uit in 2006 en toen was ik achttien. Gek genoeg heb ik toen The Nightmare Before Christmas gemist. Alhoewel ik altijd wel merchandise van deze film zag bij de Large. Toen een goede vriend mij vertelde dat ik deze film echt een keer gezien moest hebben, ben ik de film gaan kijken.

mv5bzda5nzq1y2utywe0mi00ytriltg2nzytntcxytvmmzexmdy4xkeyxkfqcgdeqxvyntayndq2nji-_v1_sy1000_cr0016661000_al_

Jack Skellington is de pompoenenkoning van Halloween Town. Jack raakt uitgekeken op Halloween. Hij probeert Halloween wel telkens nog groter, enger en beter te maken, maar haalt er geen voldoening meer uit. Op een dag komt hij ineens in Christmas Town terecht en besluit hij dat hij Kerst wilt vieren in Halloween Town in plaats van Halloween. Maar dat gaat niet zoals gepland.

The Nightmare Before Christmas

Bijna de hele film is in stop-motion gemaakt. Dat is een techniek waarbij er een camera nodig is die opnames frame per frame kan maken. Eerst wordt bijvoorbeeld Jack Skellington in een bepaalde houding neergezet en met de camera wordt hiervan één frame geschoten. Vervolgens wordt de houding van Jack een klein beetje veranderd en wordt er opnieuw één frame geschoten met dezelfde achtergrond. Dit proces wordt steeds herhaalt en door vervolgens alle plaatjes achter elkaar (snel) af te spelen lijkt het alsof Jack uit zichzelf beweegt. Je kan je voorstellen dat dit zeer tijdrovend is.

Maar stop-motion is de perfecte manier is om The Nightmare Before Christmas weer te geven. Het maakt de mysterieuzer en geeft precies de sfeer die deze film nodig heeft. De film is daarmee anders dan anders en dat vind ik juist interessant. Het maakt de film daardoor ook wat enger en vind ik de film daardoor niet geschikt voor alle leeftijden. Ik zou eerder vanaf tien jaar zeggen.

Het verhaal vind ik origineel en het is een anders dan alle andere kerstverhalen/films die er al zijn. Alles ziet er donker uit in deze film, maar dat is het verhaal zeker niet. Dat is warm en liefdevol. De muziek vind ik erg geslaagd bij deze film. De nummers blijven m’n hoofd zitten en gaan er voorlopig niet meer uit.

mv5byjkxndzjndqtmdzhms00ztzmltlingitywjmntnjmddmnwq5xkeyxkfqcgdeqxvyntayndq2nji-_v1_

Mocht je behoefte hebben aan een leuke film met Halloween, Kerst of een andere gelegenheid die anders is dan anders, maar wel mooi? Dan kan ik deze van harte aanraden en met 73 minuten ben je ook zo klaar met kijken, maar de film zal je nog lang bijblijven.

mv5bodaznwvmztctzja0yi00odyxltk0nzetythmzta1ntzhnmvhxkeyxkfqcgdeqxvyntayndq2nji-_v1_

Titel: The Nightmare Before Christmas
Regie: Henry Selick
Scenario: Tim Burton
Cast: Danny Elfman, Chris Sarandon, Catherine O’Hara, William Hickey, Glen Shadix, Ken Page
: 73 minuten
: 1993

Kim

Naar de bioscoop gaan, is er bij Kim met de paplepel ingegoten. Haar oma werkte jarenlang in een bioscoop en zo zag ze alle films. Toen waren het alleen kinderfilms, tegenwoordig houdt ze ook van drama, (romantische) komedies en actie films. Naast films vindt Kim onder andere muziek, radio, katten en series kijken leuk.

Latest posts by Kim (see all)