Recensie: Now is good

Mijn Netflix watchlist is eindeloos lang. ‘Now is Good’ was één van de films die ik al tijden geleden had toegevoegd aan mijn lijstje van films die ik nog wilde zien. Drama is absoluut mijn favoriete genre en deze film hoort daar zeker in thuis.

Tessa Scott lijkt op het eerste gezicht een ‘gewone’ tiener die bezig is het leven te ontdekken. Helaas leidt de zeventien jarige aan acute leukemie. Ze is opgegeven, maar ze wil het maximale uit haar korte leven halen. Samen met haar beste vriendin Zoey heeft ze een bucket list opgesteld. Zo wil Tessa nog graag seks hebben en drugs proberen voordat ze zal sterven. Verliefd worden op haar nieuwe buurjongen Adam stond niet op haar lijstje, maar Tessa geniet met volle teugen van de momenten die zij met hem doorbrengt. Op de achtergrond zijn Tessa’s ouders en jongere broertje op hun eigen manier bezig met het verwerken van hun verdriet.

8

Live every moment, love every minute

Dat is de manier waarop Tessa Scott in het leven staat. Ze heeft wellicht niet lang meer, maar ze wil het liefst van elke minuut genieten. Ze zoekt dan ook naar manieren waarop ze even niet aan haar ziekte hoeft te denken. In het begin denkt ze dit te kunnen bereiken door uit de band te springen samen met haar vriendin Zoey. Ze gaan naar feestjes, spreken af met jongens en worden gepakt terwijl ze iets willen stelen uit de winkel. De vader van Tessa zit met zijn handen in zin haar.

Dan komt buurjongen Adam in beeld. Tessa leert hem kennen en hij staat meteen voor haar klaar. Ze vertelt hem over haar ziekte, wanneer ze samen boven in een boom zitten. Tessa merkt dat ze niet aan haar ziekte hoeft te denken als ze bij hem is. Ze worden verliefd. Hoewel ze beide weten dat er een einddatum zal zitten aan hun liefde. Toch blijft Adam terug komen. Now is good 7

Ik vond Tessa dapper. Hoewel ze natuurlijk weinig keus heeft. Ze kan kiezen om te leven of om thuis in een hoekje te gaan zitten. Ik heb geen idee wat ik zelf zou doen, maar ik heb bewondering voor mensen die ondanks hun ziekte zo van het leven kunnen genieten. Hoe doe je dat? Hoe ga je ermee om als je hoort dat je bepaalde momenten niet meer mee zult maken. Dat de wereld verder gaat zonder jou? Zeker als je ziet dat anderen wel een toekomst hebben.

11

Er zijn uiteraard andere films die gaan over tienermeisjes met een ongeneeslijke ziekte. Ik dacht meteen aan ‘The fault in our stars’ en ‘A walk to remember’. Allebei ook mooie films, ook gebaseerd op een boek. Now is Good onderscheidt zich van de andere films doordat Tessa zo’n stoere meid is die gewoon keihard allerlei dingen onderneemt die ze voorheen niet gedurfd zou hebben. De overeenkomst is natuurlijk dat er een liefdesverhaal in zit. Een component die het nog heftiger maakt. Nu laat het meisje in kwestie niet alleen haar familie en vriendinnen achter, maar ze ontmoet op de valreep ook nog eens de liefde van haar leven. Wow.

4

Ik geef Now is Good een dikke vier sterren (4,5 misschien?) omdat ik me zeker vermaakt heb, ik het emotioneel gezien een mooie film vond en omdat het acteerwerk prima was. In de afwerking zitten nog wel wat verbeterpuntjes. Zo zag Tessa er op het einde wel ziek uit, maar kon je – als je goed keek – zien dat dit make up was. Details dus, maar ook die zijn niet onbelangrijk.

Regie: Ol Parker
Cast: Dakota Fanning, Jeremy Irvine, Paddy Considine, Kaya Scodelario
103 minuten