Recensie: Now You See Me 2

Nadat ik de trailer van Now You See Me 2 een paar keer gezien had in de bioscoop, besloot ik dat ik deze film graag wilde zien. Vorige week keken we de film Now You See Me, zodat we een beetje bij waren qua verhaal. Een goed idee, want zonder deel één, ga je van het tweede deel niet veel begrijpen. Voor deel twee gingen we zaterdagavond naar de bioscoop. Hoe dat was, lees je in deze recensie.

now_you_see_me_2_60082377_st_6_s-low

De ‘Four Horsemen’ (gespeeld door Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Dave Franco en Lizzy Caplan) zijn terug in een tweede breinbrekend avontuur. Een jaar nadat ze de FBI te snel af waren en het publiek voor zich wonnen met hun magische Robin Hood-achtige spektakels, maken de vier getalenteerde illusionisten zich op voor een comeback waarin ze de onethische praktijken van een techmagnaat aan het licht willen brengen. De man achter hun verdwijningsact is niemand minder dan Walter Mabry (Daniel Radcliffe), een technisch wonder die de illusionisten dwingt de meest onmogelijke diefstal ooit uit te voeren. Om hun naam te zuiveren en het werkelijke brein achter deze praktijken te ontmaskeren zullen de illusionisten een laatste weergaloze stunt moeten uithalen.

Now You See Me 2

De Four Horsemen komen na een jaar weer bij elkaar om een nieuwe stunt uit te halen. Ze worden erin geluisd en zowel de Four Horsemen als hun leider Dylan Rhodes worden ontmaskerd. De Horsemen verdwijnen en duiken weer op aan de andere kant van de wereld, waar bad guy Walter ze vraagt om een onmogelijke diefstal uit te voeren. De Horsemen hebben elkaar al lang niet gezien en weten niet meer wie ze kunnen vertrouwen. Toch herpakken ze zich en gaan ze – als team – aan het werk. Hun leven staat tenslotte op het spel. Wat volgt zijn spannende trucs waarbij ze proberen de bad guys te slim af te zijn. Het duurt echter even voordat ze zelf in de gaten hebben hoe het hele verhaal in elkaar steekt.

Daniel Radcliffe speelt in deze film de ‘bad guy’. Dat is even wennen, maar zijn acteerwerk was voortreffelijk. Hij is volwassener geworden en dat merk je. Ik vond de kleine verwijzingen naar zijn rol in Harry Potter erg grappig (magician, een bezemsteel…) Dat kan geen toeval zijn.

Ik vond deze film beter dan het eerste deel. Het verhaal borduurt verder op gebeurtenissen uit de eerste film en het plot zit geniaal in elkaar. De special effects zin dik in orde. Hoewel ik me hier en daar afvraag of bepaalde trucs in het echt mogelijk zouden zijn, zie je er in de film niets van dat het ‘nep’ is. Als kijker geloof je er gewoon in. Dat maakt deze film zo gaaf. Het liefst zou ik hem nog een keer zien, om te kijken of ik bepaalde aanwijzingen dan eerder zie.

Now You See Me was een film die vooral draaide om de grote shows die de Four Horsemen hadden voorbereid. Ze hadden een plan en dat werd uitgevoerd. In Now You See Me 2 is alles spannender, want de Four Horsemen zijn niet alleen op de vlucht voor Walter en zijn vader, maar zijn ook nog eens op de vlucht voor de FBI. Ze moeten beide teams een stap voor blijven én hun spektakel voorbereiden. Er komen nog meer personages voor in het verhaal en ze moeten zich bij ieder van hen afvragen aan welke kant diegene staat. Alles bij elkaar zorgt dat ervoor dat deze film veel spannender is.

Titel: Now You See Me 2
Regie: Jon M. Chu
Cast: Daniel Radcliffe, Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Dave Franco, Lizzy Caplan