Recensie: Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge

Afgelopen week ging ik eindelijk weer eens zelf naar een persvoorstelling. We zijn dan wel aan het verhuizen, maar voor Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge wilde ik graag tijd maken. De films uit deze serie zijn spannend, maar zitten ook nog eens vol humor. Ik ben dol op Johnny Depp wanneer hij in de rol van Jack Sparrow kruipt. Ik hoopte dus weer zo’n gave Pirates film.

Johnny Depp keert terug als de iconische, roekeloze antiheld Jack Sparrow in Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge. In dit nieuwe avontuur krijgt Jack Sparrow te maken met zijn aartsvijand kapitein Salazar (Javier Bardem). Als alle spookzeelieden onder leiding van Salazar ontsnappen aan de Devil’s Triangle hebben ze maar één missie: alle piraten doden, Jack in het bijzonder. De enige hoop op overleving ligt voor Jack in het legendarische Trident van Poseidon. Om die te vinden moet hij een alliantie vormen met Carina Smyth (Kaya Scodelario), de briljante en beeldschone astronoom en Henry (Brenton Thwaites), een eigenwijze jonge zeeman verbonden aan de Koninklijke Marine. Aan het roer van zijn bedroevend kleine en haveloze schip probeert Jack zijn leven te redden door uit handen te blijven van zijn meest geduchte en kwaadaardige aartsvijand.

Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge

Soms is het moeilijk een film te beoordelen. Deze film krijgt hele gemengde reacties, die ik voor een deel wel kan begrijpen. Voor mij voelt het anders. Ik vind de film heel erg gaaf. Salazar’s Revenge voldeed aan al mijn volwachtingen en was waarschijnlijk nog wel beter dan dat.

De vraag is dan natuurlijk wat mijn verwachting van deze film was. Dat is eigenlijk heel simpel. Ik ben dol op Jack Sparrow. Het hele personage, de humor en de gekke uitspraken; ik vind hem te gek. Hij doet alsof hij dom is en heeft altijd pech. Dat is dus al een goede reden om deze film te kijken. Verder verwacht ik piraten, Britten die de wereld willen veroveren (en daar in falen), een bad guy die achter Jack Sparrow aan zit en over the top actie scènes waarvan je weet dat het gewoon waanzin is. Voor de rest was ik benieuwd of Will Turner en Elizabeth Swann terug zouden keren in deze film. Ze horen voor mij zo bij deze serie.

Natuurlijk zijn er bepaalde scènes waarvan je denkt dat je ze al gezien hebt. Zo komt de galg tevoorschijn en weet je al van tevoren dat de veroordeelden gered zullen worden. Naast de galg speelt deze keer ook de guillotine een rol, maar dat maakt deze scène niet origineler. Het was echter wel grappig. Om die reden vond ik het niet storend dat het niet zo heel origineel was.

De film duurt (bijna) twee uur en een kwartier. Zelf vond ik dat niet te lang, omdat je constant vermaakt wordt met actie en humor. Er zitten verschillende flashbacks in naar het verleden van Jack Sparrow. Ook zitten er twee nieuwe personages in de film: Henry Turner en Carina Smyth. Beide zijn op zoek naar hun vader. De relatie tussen deze twee lijkt erg op die van Will Turner en Elizabeth Swann. Dat voelde voor mij op de één of andere manier heel vertrouwd. Wellicht niet vernieuwend, maar het werkt wel in het verhaal. Wetenschap en fantasie lijken elkaar tegen te spreken, maar werken in deze film juist heel goed samen. Op die manier kunnen Henry en Carina veel van elkaar leren, hoewel ze zich hier in eerste instantie heftig tegen verzetten. Uiteraard zijn er ook veel oude bekenden.

Tot nu toe heb ik vooral over het plot en de personages gesproken. Dat komt omdat er, in mijn ogen, weinig aan te merken valt op andere vlakken. Grafisch zit alles fantastisch in elkaar en de kleding en visagie zijn spot on.

Zelf vond ik de film echt geweldig en ik ga hem zeker nog een keer kijken. Als je deze film kunt zien zoals hij is, namelijk een nieuw deel van de Pirates of the Caribbean serie, dan zul je er zeker van kunnen genieten.

Titel: Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge
Regie: Espen Sandberg, Joachim Rønning
Cast: Johnny Depp, Javier Bardem, Brenton Thwaites, Geoffrey Rush, Kevin McNally
: 129 minuten
: 2017

2 thoughts on “Recensie: Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge

1. Ben het hier helemaal mee eens. Zelf ook de film gezien en vond het (als het inderdaad de laatste is) ook echt een goed afsluitend , full circle verhaal. Er zat genoeg humor in, het verhaal zelf was ook vele malen beter dan het toch wat tegenvallende vierde deel en ik was blij ook Will & Elizabeth (hoe kort ook) weer terug te zien.

1. Ja ik vond het einde echt fantastisch. Enerzijds is het verhaal zo prima afgesloten, maar het biedt nog wel ruimte om door te gaan als ze nog een goed idee hebben.