Recensie: The Princess Diarist – Carrie Fisher

Vorige week lag het boek The Princess Diarist (a sort of memoir) van Carrie Fisher bij ons op tafel. Pel kocht het boek, maar ik houd erg van biografieën (en van lezen). Ik pakte het boek op en het viel me meteen op hoeveel humor Carrie had. Daarom besloot ik het helemaal te lezen en een keer een boekrecensie te schrijven voor Filmgeek.

The Princess Diarist

In The Princess Diarist geeft Carrie je een kijkje achter de schermen op de set van Star Wars. Carrie heeft in die tijd een aantal dagboeken bijgehouden en aan de hand daarvan vertelt zij over hoe ze de rol van Princess Leia kreeg, hoe het was om haar te spelen, waarom ze zo’n gek kapsel droeg en natuurlijk over hoe het nu zat tussen haar en Harrison Ford. Het boek staat vol met fragmenten uit haar dagboek en uiteindelijk schrijft ze hoe het veertig jaar later is om nog steeds foto’s van toen te signeren en haar fans te ontmoeten.

The Princess Diarist begint met een flinke portie humor die eigenlijk door het hele boek heen terug komt. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet veel van haar wist. Mijn kennis ging niet verder dan dat zij Princess Leia gespeeld heeft in Star Wars en ik wist wie haar moeder was. Voor de rest was alle informatie in het boek nog nieuw. In de eerste hoofdstukken neemt Carrie ons mee naar haar jeugd als ‘dochter van’ en hoe zij absoluut niet beroemd wilde worden. We weten inmiddels dat dit plan mislukt is. Ze schrijft het met zoveel humor dat ik erg veel heb gelachen.

Het boek is niet alleen maar vrolijk. Carrie had ook een andere kant waar ik dus niets vanaf wist. Verhalen over drugsgebruik had ik niet aan zien komen, maar het lijkt erop dat zij ook te kampen had met psychische problemen en dat het leven haar soms zwaar viel. Dat komt ook zeker terug in de stukken uit haar dagboek van die tijd. Ze schreef over haar dagen en haar relatie met Harrison, maar er staan ook mooie, droevige gedichten in. Het is het dagboek van een jonge vrouw van 19 die voor het eerst écht verliefd is en die emoties druipen van de pagina’s af. Zo erg dat ik af en toe vergat dat dit het verhaal is van een beroemd actrice en niet de biografie van iemand die kampt met een depressie of persoonlijkheidsstoornis. Misschien is er wel geen verschil. Het feit dat zij bekend werd door haar rol als Princess Leia maakt haar niet minder menselijk. Ik had het echter niet aan zien komen en zeker ook niet verwacht van dit boek.

Nu de grote vraag: Moet je dit boek lezen? Ik vind het zeker een aanrader voor iedereen die graag alles wil lezen over het leven van Carrie Fisher. Ook als je (net als ik) misschien niet de grootste Star Wars fan bent, maar wel geniet van het lezen van een goede (auto)biografie, is dit een aanrader. Als je niet van drama houdt en liever niet in detail leest welke gedachten er in een jonge vrouw om gaan, kun je het boek wellicht beter over slaan.

Ben jij ook benieuwd naar het verhaal van Carrie? Het The Princess Diarist is onder andere verkrijgbaar via bol.com.

Boek informatie

Titel: The Princess Diarist