Recensie: Rock’n Roll

Rock’n Roll is een komische film waarbij acteur en regisseur Guillaume Canet zichzelf speelt en op zoek gaat naar zijn innerlijke rockster. Say what? Met zo’n plot maak je ons in elk geval nieuwsgierig.

In deze showbizz satire gaat Guillaume Canet op zoek naar zijn innerlijke rockster en neemt hij zijn uiterlijk drastisch onder handen. Dit leidt tot hilarische toestanden tussen Canet en zijn geliefde Marion Cottilard, in het echte leven ook zijn partner. Guillaume Canet, 42, lijkt alles te hebben wat je kunt wensen in het leven. Hij is een succesvol acteur en woont samen met de prachtige actrice Marion Cottilard. Op een dag confronteert zijn twintigjarige tegenspeelster hem op de filmset met zijn leeftijd en vertelt hem dat hij niet meer ‘Rock-’n-roll’ is. Als hij dan ook nog van de lijst “met welke acteur zou je een keer naar bed willen”, is verdwenen, knapt er iets in Guillaume. Zijn gezinsleven met zijn vrouw en zoon, zijn voorliefde voor paardrijden en een buitenhuis op het platteland versterken zijn saaie imago. Guillaume realiseert zich dat het tijd is voor een radicale verandering. Hij slaat echter zo ver door in zijn nieuwe ‘look’ dat familie en vrienden zich van hem afkeren.

Rock’n Roll

De tegenspeelster van Guillaume maakt tijdens een interview een opmerking die bij hem verkeerd valt. Hij is toch nog lang niet oud? Als hij na het interview om uitleg vraagt, neemt zij dit niet zo heel serieus. Ze bedoelde het niet gemeen. Toch kan Guillaume het niet meer van zich af zetten. Als hij klokslag 19:30 zijn huis binnen loopt, waar alles elke avond hetzelfde is, bekruipt hem zo’n gevoel van ‘is dit alles?’

Nu kun je natuurlijk in gesprek gaan met je partner, maar Guillaume pakt het anders aan. Hij wordt rebels, wil op stap en gaat in protest op de set van de film waar ze aan werken. Tijdens een avondje stappen, lopen dingen enorm uit de hand en vanaf dat moment is er geen houden meer aan. Guillaume wil meer rock’n roll in zijn leven en alles en iedereen kan daar of in mee gaan, of vertrekken. Zelfs zijn vrouw.

De eerste helft van de film zie je een man die met zichzelf en zijn leeftijd in de knoop zit. Zijn leven is niet meer wat hij had gehoopt en het lijkt erop dat hij in een mid-life crisis zit. Natuurlijk kun je daar wat rebels van worden, maar Guillaume slaat door. Hij verandert van een lieve man en huisvader in een rebel zonder gevoel of geweten. Het tweede deel van de film is behoorlijk over the top.

Als ik een film kijk, laat ik me graag verrassen. De informatie lees ik liever achteraf. Bij sommige films valt er dan van alles op zijn plek en dat was bij Rock’n Roll ook het geval. In eerste instantie dacht ik dat we een dramafilm zaten te kijken, maar het was een comedy. Ik was dus echt even verbaasd over het verloop van de film en de verandering van het karakter van Guillaume. In eerste instantie dacht ik ‘die wordt zo wakker en dan was alles maar een droom’ maar het verhaal werd steeds gekker!

Achteraf gezien is het in ieder geval wel een film waarin heel goed geacteerd wordt. Het onderwerp is natuurlijk ook wel treffend. Er zijn tenslotte genoeg filmsterren die zich te oud voelen en er alles aan doen om er jonger uit te zien, zodat ze langer mee kunnen doen in Hollywood. Guillaume Canet leeft zich in deze film helemaal uit als rockster en laat zien dat je ook te ver kunt gaan. Hij had ervoor kunnen kiezen om dit te doen door in de huid van een ander personage te kruipen, maar juist door zichzelf te spelen, maakt hij in mijn ogen wel een statement.

Titel: Rock’n Roll
Regie: Guillaume Canet
Cast: Guillaume Canet, Marion Cotillard