Recensie: Sr. Ávila (seizoen 1)

Sinds Breaking Bad heb ik niet meer een serie gezien die mij zo heeft gegrepen heeft. The Sopranos moet ik nog altijd kijken, maar toen kwam Sr. Ávila op mijn pad. Sr. Ávila profileert zich als de Mexicaanse versie van The Sopranos. Of dat zo is, kan ik niet beoordelen, maar om te weten of Sr. Ávila een aanrader is, lees dan vooral verder.

Sr. Ávila gaat over een Ávila (Tony Dalton), een man uit de middenklasse, een verkoper van levensverzekeringen en een brave huisvader die er echter een dubbelleven als op nahoudt. Ávila is namelijk een huurmoordenaar voor een uitvaartonderneming (lees; misdaadkartel). Als Ávila de baas wordt van deze onderneming (en wordt Ávila Sr. Ávila), laat het verleden zich niet begraven en dreigt het leven van Sr. Ávila, zijn vrouw Mária (Nailea Norvind) en hun zoon Emiliano (Adrian Alonso) een nachtmerrie te worden.

Sr. Ávila

Tijdens het kijken van aflevering 1, merk ik dat ik meteen verder wil kijken. De serie van HBO Latin America geeft een kijkje in de keuken van een misdaadkartel en ik krijg het gevoel dat het realistisch is. Daarnaast kijk je mee in het leven van Ávila en met welke problemen hij te maken krijgt als huurmoordenaar en later als baas/huurmoordenaar van de uitvaartonderneming.

Huurmoordenaar zijn is namelijk zo simpel nog niet, zeker als je vrouw en zoon van niks weten. Het is een harde wereld waarin geen mededogen wordt getoond. Gelukkig krijgt hij hulp van Iván (Carlos Aragón). Een van de eerste dingen die Ávila doet als baas het kartel, is het aannemen van Ismael Rueda (Jorge Caballero). Ik kan niet veel prijsgeven over Ismael, behalve dat Jorge Caballero een briljant acteur is. Naar mate de serie vordert, kreeg ik meer begrip voor Ávila en Ávila blijkt niet zo koelbloedig te zijn als ik dacht. Dat is een van de dingen die deze serie zo goed maakt. Het is soms aan de lugubere kant, maar daardoor wel realistisch. De plottwist zijn erg goed en zo zat ik elke keer weer met m’n handen voor m’n ogen, op het puntje van de stoel. Ik had ook moeite om de serie af te zetten en iets anders te gaan doen.

Als je misdaadseries leuk vindt, dan vind ik eigenlijk dat je Sr. Ávila gezien moet hebben en valt voor mij zeker onder de categorie Breaking Bad. Ondanks dat Breaking Bad een ander soort misdaadserie is. Alles zit in Sr. Ávila en met een beetje geluk leer je nog Spaans ook. Of je het hiermee redt in een Spaanstalig land, dat is een ander verhaal 😉

Titel: Sr. Ávila
Regie: Fernando Rozvar
Cast: Tony Dalton, Nailea Norvind, Carlos Aragón, Adrian Alonso, Jorge Caballero e.va.
: c.a. 50 minuten per aflevering
: 2013

Kim

Naar de bioscoop gaan, is er bij Kim met de paplepel ingegoten. Haar oma werkte jarenlang in een bioscoop en zo zag ze alle films. Toen waren het alleen kinderfilms, tegenwoordig houdt ze ook van drama, (romantische) komedies en actie films. Naast films vindt Kim onder andere muziek, radio, katten en series kijken leuk.

Latest posts by Kim (see all)