Recensie: The Martian

The Martian kwam in 2015 in de bioscoop, en is nu ook in te verkrijgen in de winkels zodat je lekker op de bank kan kijken. Voordat ik de film ging kijken gingen er veel verhalen rond de film. Het zou de zoveelste film zijn waar Matt Damon gered moet worden, en ja… Eigenlijk is dat hier ook gewoon weer het verhaal… Maar moet je daarvoor een film overslaan? Ik wist het niet en ging toch maar kijken. Twijfel jij nog of je de film wilt zien? Hieronder vind je mijn recensie.

Tijdens een bemande missie naar Mars, de Ares III missie, verblijft een team van astronauten op Mars. Wegens een zware zandstorm moet het team voortijdig met spoed vertrekken met hun Mars Ascent Vehicle (MAV) naar hun ruimteschip Hermes. Van teamlid Mark Watney wordt aangenomen dat hij gedood is. Al kan dit in de noodsituatie niet bevestigd worden, besluit commandant Lewis zonder hem te vertrekken. Het team meldt een en ander aan het controlecentrum op Aarde, waar de tegenslag bekendgemaakt wordt, en keert in de Hermes terug richting Aarde. Watney leeft echter nog, en komt de volgende dag bij van bewusteloosheid.

The Martian 1

The Martian

De film is geregisseerd door Ridley Scott die al bekend was van de super films Alien en Blade runner, en ook in The Martian stelt hij niet teleur. Vanaf het begin zit je in de film, en de film blijft je ook vasthouden voor de volledige 141 minuten. Hierbij laat de film je heel erg meeleven met de simpele dingen in het leven van Mark Watney. Behalve de problemen die Mark heeft om in leven te blijven zijn zie je ook de (morele) problemen waar het NASA team mee zit. De combinatie van die punten maken de film juist heel spannend.

martian-patates-matt-deamon-750

The Martian zit ook vol met een goede dosis humor. Denk hierbij aan het goede gebruik van ouderwetse discomuziek. Het video dagboek dat door Matt Damon wordt bijgehouden zit vol grappige one-liners. Maar wees niet bang, ook de echte Sci-Fi cliche’s komen naar voren, de sociaal onhandige “nerds” met humor die de rest van de personages niet snappen.

The Martian 2

NASA

Wat me wel opviel tijdens de film is dat er bij toeval wel veel op Mars te vinden. Het past wel bij het verhaal, en wordt goed verantwoord. Maar kom op NASA? Waarom zou je een reserve raket op Mars neerzetten, een extra auto, een nog werkende Mars verkenner met een nog werkend kopie op de Aarde. De film lijkt NASA een beetje te willen opfrissen en weer cool te maken. Echter als dat hun doel echt was, laten ze ook een beetje zien dat die Amerikanen toch voor veel ruimte troep zorgen.

Matt Damon zet een van zijn beste rollen neer in de goed geregisseerde film. De film zet iemand alleen op een onbewoonde planeet. Waar de film door dit onderwerp makkelijk uit de bocht kon vliegen blijft het duidelijk bij een verhaal wat echt zou kunnen gebeuren. De eenzaamheid, de overlevingsdrang beide komen duidelijk in de film over. Actie-scenes waar ik echt van hou ontbreken een beetje in de film, maar dit wordt juist gecompenseerd door de vele spannende momenten en grappige twists. Ik zie de film geen klassieker worden, of een film waaraan gelijk gedacht wordt bij Matt Damon. De film is wel een van de betere science fiction films van 2015 en zeker een aanrader. Ben je meer een boeklezer? Het boek is hier ook beschikbaar!

Wat vond jij van de film? Laat het achter in de comments.