Recensie: The Post

The Post, geregisseerd door Steven Spielberg, is een waargebeurd drama met Meryl Streep en Tom Hanks in de hoofdrollen. Een meeslepend verhaal over de onwaarschijnlijke samenwerking tussen de eerste vrouwelijke uitgever van een grote Amerikaanse krant, (Katherine Graham (Ster) en hoofdredacteur Ben Bradlee (Hanks) van The Washington Post. Ze zijn genoodzaakt alles op alles te zetten in hun strijd tegen de concurrent. The New York Times heeft als eerste overheidsdocumenten weten te onthullen die drie decennia en vier Amerikaanse presidenten overspande. Ze riskeren daarmee niet alleen hun carrière, maar ook hun vrijheid en het voortbestaan van The Washington Post.

The Post

De opening van de film neemt ons mee naar het jaar 1966. Er woedt een oorlog in Vietnam. Veel Amerikaanse jonge mannen worden ingezet in deze oorlog. Een jongeman Daniel Ellsberg gaat mee op een missie in Vietnam, als waarnemer. Met een sprong in de tijd belanden we in 1971, Washington D.C. om precies te zijn. Katherine Graham, Kay genoemd is eigenaar van de krant. Er gebeurt van alles bij de Washington Post. Ze willen de beurs op gaan, om kwaliteit te blijven leveren en te groeien. Maar er moet ook winst gemaakt worden. Kortom er worden grote investeerders (banken) aangetrokken om de beursgang mogelijk te maken.

Redactie perikelen

Ondertussen rommelt het op de redactie van The Post. Hoofdredacteur Ben Bradlee heeft zojuist te horen gekregen dat een van zijn journalisten niet welkom is om het huwelijk te verslaan van de presidentsdochter (Nixon). De chief of staff van het Witte Huis meldt dit persoonlijk aan hem. En dan heeft de concurrent een enorme scoop. The Times is een geduchte tegenstander en heeft belangrijke onderzoekspapieren in handen gekregen. Ze schromen niet om deze in de openbaarheid te brengen. Decennia lang weten presidenten het Amerikaanse volk een rad voor ogen te draaien.

Inzake de Vietnam oorlog is er geld, heel veel geld ingezet. Maar ook het zenden van troepen. Naar blijkt ‘om te voorkomen dat de regering gezichtsverlies lijdt’. De pers spreekt er schande van en wilde regering accountable houden.

Nixon verklaart de pers ‘de oorlog’ en sleept de Times voor de rechter. Redactie, eigenaar en journalisten van de Washington Post zien hun kans schoon om voorpagina nieuws te krijgen. Daar is wel het nodige voor nodig. Niet alleen op journalistiek gebied. Kay Graham voelt de druk op haar schouders rusten. Zal ze kiezen voor ‘Vrijheid van Pers’ of zwicht zij voor de druk van de aandeelhouders en de geldschieters.

Meryl Streep heeft al wat stoere rollen op haar naam staan. Eerlijk is eerlijk in mijn jonge jaren was ik geen fan van haar. Ik vond haar vaak gillen en een jankebroek. Zij is echter een groots actrice en een ontzettend stoer wijf (excuses voor het taalgebruik). Dat bewijst zij zeker in deze rol als Kay Graham, eigenaresse van the Washington Post.

Tom Hanks, die kan veel. Heel veel. Dat weten we natuurlijk al lang. In deze film schittert hij samen met Meryl Streep onder de kundige visie van Steven Spielberg.

Het einde van de film is geen verrassing. Dat kan ook niet met een waargebeurd drama. Mede dankzij lokale kranten lukt het The Post om koers te houden. Ook de Times wordt in het gelijk gesteld.

Damn…. this is History. En we weten allemaal waar dat toe leidde, wat heel fijntjes in beeld gebracht wordt  door de grote Spielberg.