Recensie: The Purge

The Purge: Election Year komt op 07-07-2016 in de bioscoop. Persoonlijk vind in die film goed klinken, maar ik heb zowel The Purge als The Purge: Anarchy niet gezien… Nou daar is verandering in gekomen, gisteren heb ik beide films gezien! De orginele film The Purge komt uit 2013, en de film is nu overal gewoon op dvd en blu-ray te koop. Maar de vraag is natuurlijk: Is de film wat? Moet ik hem kopen? Nou mijn antwoord lees je hieronder.

In het welvarende Amerika van de nabije toekomst heeft de overheid een jaarlijkse periode ingelast waarin elke vorm van criminaliteit, moord incluis, 12 uur lang ongestraft blijft: The Purge. Ziekenhuizen sluiten de deuren en de politie beantwoordt geen enkele oproep… een epidemie van geweld die de rest van het jaar rust moet verzekeren. Tijdens deze “zuiveringsnacht” wordt een gezin tot het uiterste gedreven wanneer de meedogenloze buitenwereld plots bij hen aanklopt… Zullen ze de nacht overleven?

The Purge 02

The Purge

De film speelt zich af in 2022, het Amerika is opnieuw uitgevonden door de New Founding Fathers of America. Deze groep heeft besloten dat eens per jaar alle misdaden voor 12 uur lang, waaronder ook moord niet te bestraffen. En niet alleen is het toegestaan, het wordt zelfs aangemoedigd. Het idee hierachter is dat hiermee de criminaliteit en werkloosheid tegen gegaan wordt. Deze periode wordt The Purge genoemd. Om het allemaal nog makkelijker te maken zijn ook alle hulpdiensten niet beschikbaar tijdens The Purge.

De eerste film volgt de familie Standin, deze familie is in elke jaren rijk geworden met de verkoop van systemen die de burgers beschermen tegen The Purge. Het huis van de familie is natuurlijk ook uitgerust met zo’n beveiligingssysteem. Echter gaat het tijdens The Purge volledig fout als hun dochter stiekem haar vriendje binnen houdt tijdens deze 12 uur. En om het nog slechter te laten aflopen, zoonlief besluit de beveiliging uit te zetten zodat een zwerver bescherming kan vinden in het huis….

The Purge 01

Het idee is natuurlijk vreemd, 12 uur om te moorden en doen wat je wilt. Eerlijk is eerlijk de situatie in Amerika is vreemd genoeg dat het over 6 jaar zomaar zou kunnen gebeuren, dat geeft de film als je hem nu voor het eerst kijkt een extra vreemd randje. Maar terug naar de film. De verhaallijnen zijn goed, ze lopen goed door en houden de spanning erin. De momenten waar je denkt dat je weet wat er gaat gebeuren, gebeurt er toch precies iets anders. Dus de hele film is lekker om te kijken. Ik vind het een goede film, spannend en met een goed verhaal. Als je de film nog niet gezien hebt zou ik hem zeker aanraden. De film is nu maar 10 euro, dus heb je hem nog niet gezien? Koop hem dan hier. Heb jij een andere mening over de film? Laat het weten in de reacties.The Purge Poster

Titel: The Purge
RegieJames DeMonaco
Cast: Ethan Hawk, Lena Headey and Rhys Wakefield