Recensie: The Shallows

The Shallows is een zenuwslopende thriller die sinds augustus op het grote doek te zien is. De 42-jarige filmregisseur Jaume Collet-Serra kan The Shallows toevoegen aan grote filmnamen zoals House Of Wax en Unknown. Ook wordt in 2017 zijn Film The Commuter verwacht met hoofdrolspeler Liam Neeson. Anyway, mijn kijk op The Shallows lees je hieronder.

Nancy (Blake Lively)
Nancy (Blake Lively)

Nancy, gespeeld door Blake Lively, is een professionele surfer die na het overlijden van haar moeder heeft besloten om haar medische studie on hold te zetten en te gaan surfen in Mexico. Nancy laat zich door Carlos, een typische Mexicaan met lang krullend haar, afzetten bij het afgelegen strand dat haar moeder in de jaren negentig bezocht.

Als een goed voorbereide pro smeert Nancy zich in, waxt haar surfplank, wringt zich in haar wetsuit en haalt haar spullen uit het zicht. Samen met twee lokale surfers geniet ze urenlang van de grote golven. Eenmaal weer terug op het strand ontvangt Nancy een video-chat bericht van haar jongere zusje, die het strand waar Nancy zich bevindt meteen herkent; “Mom’s beach, right?” Vervolgens krijgt Nancy haar vader aan de telefoon die het niet eens is met haar keuze om een studie-pauze in te lassen.

Nadat Nancy haar zusje en haar vader heeft gesproken besluit ze nog een keer het water in te gaan en wat golven te pakken voordat het donker wordt. Nietsvermoedend rent ze het azuurblauwe zeewater in. Nadat ze de twee andere surfers gedag heeft gezegd, maakt ze zich klaar voor haar laatste golf. Uit het niets wordt Nancy in haar been gegrepen door een witte haai. Ze weet zo snel mogelijk op een aangevreten walvis te klimmen, maar de haai duwt de walvis terug de zee in waardoor Nancy als de wiedeweerga een veilige plek moet vinden. Ze bereikt een rots, maar of het haar lukt om te ontkomen aan de de hongerige haai?

THE SHALLOWS

Wat vind ik?

Ja, ik ben zo’n typisch meisje dat gespannen om zich heen kijkt in de zee én haaienfilms blijft kijken. Geen goede combinatie zou je denken. Hoewel er genoeg nep uitziende haaienfilms bestaan, blijf ik nieuwsgierig naar zulke films. Na ongeveer veertig jaar is er eindelijk een haaienfilm die zich in het rijtje van Jaws, de beste haaienfilm allertijden, mag zetten. Hoewel het verhaal vrij simpel en eentonig is, voel je vanaf Nancy’s eerste stap in zee de spanning.

Wat maakt The Shallows goed?

In het begin werd al vrij snel duidelijk dat de dood van Nancy’s moeder de reden was om het onbekende Mexicaanse strand op te zoeken. De foto’s en de shots van het video-gesprek met haar zusje en haar vader zorgden hiervoor. Hetgeen wat The Shallows écht goed maakt zijn de logische stappen die Nancy neemt nadat zij gebeten wordt door de haai. Dit geeft de echtheid weer van haaienincidenten die wereldwijd nog steeds slachtoffers maken. Maar om een realistisch beeld te geven van de werkelijkheid, is acteerwerk van de bovenste plank nodig. Dit heeft actrice Blake Lively dan ook zéker laten zien. De gehele film moest zij zien te dragen. Bovendien gaven de onderwatershots mij een extra spanning tijdens het kijken. Ook de Go-Pro beelden en de weergave van Nancy’s telefoon gaven de film een extra dimensie. Dit zijn trends die je nu veel ziet, waardoor de echtheid wordt benadrukt.

Nancy (Blake Lively)
Nancy (Blake Lively)

Een beetje kritiek hoort erbij…

Natuurlijk zijn mij ook een aantal dingen opgevallen waardoor ik de film een minder hoge score geef. De slowmotion beelden die aan het begin van de film lieten zien hoe beeldschoon de actrice Blake Lively is als surfster, werden op een gegeven moment storend. Ook de scene waarin de twee lokale surfers Nancy komen helpen, had van mij langer mogen duren. Er gebeurde soms te weinig of juist steeds hetzelfde. Geboeid bleef ik trouwens wel. Naarmate de film zijn einde nadert wordt er op een ongeloofwaardige manier een einde gemaakt aan het verhaal. Ook de effecten die aan de laatste scene met de haai zijn toegevoegd zagen er behoorlijk nep uit. Hier had beter over nagedacht kunnen worden.

Al met al is het een film waarbij je tot op het einde op het puntje van je stoel zit. Het goede acteerwerk en de special effects hebben wat mij betreft gezorgd voor een adembenemende thriller!

Titel: The Shallows
Regie: Jaume Collet-Serra