Recensie: The Theory of Everything

Wij vonden in de aanbevolen films van Netflix ineens de Theory of Everything terug. Deze film over Stephen Hawking wekte gelijk onze aandacht en we hebben hem dus ook gelijk gekeken. Wat we er van vonden? Dat lees je in onze recensie hieronder.

The Theory of Everything - Caps

Begin jaren zestig studeert de briljante wetenschapper Stephen Hawking aan de universiteit van Cambridge wanneer hij een liefdesrelatie begint met literatuurstudente Jane Wilde. Terwijl Stephen werkt aan zijn doctoraalscriptie, merkt hij dat zijn lichaam hem langzaam maar zeker in de steek begint te laten. Stephen blijkt te lijden aan de vernietigende zenuwziekte ALS, die gedurende zijn huwelijk met Jane steeds ernstiger vormen aanneemt.

The Theory of Everything - Caps 4

The Theory of Everything

We ontmoeten Stephen Hawking als en nerd van een jaar over twintig, die op school boven de rest uitsteekt door zijn intelligentie. De film gaat razendsnel door het begin heen, en we zien vrij snel hoe hij zijn vrolijke Jane ontmoet op een studentenfeestje. Het plezier is echter maar van korte duur, want vrij snel daarna zien we ook de ALS toeslaan en de doktoren geven hem maximaal 2 jaar.

Hierna begint eigenlijk het grote verhaal. Jane geeft houdt van hem, en blijft bij hem voor zo lang het moet. Vanaf daar vertraagd de film iets en verteld hij best gedetailleerd het verhaal van de liefde tussen Stephen en Jane, en de strijd die ze samen leveren tegen ALS. The Theory of Everything - Caps

Echte risico’s worden niet genomen; de film volgt de vaste formule voor een biografie, waar het centraal gaat om Stephen en Jane. Verder lijkt de film de focus te leggen op de last van ALS, en niet op wat Stephen echt bijzonder maakt. Maar dat neemt niet weg dat Redmayne een fantastische prestatie neerzet. Zijn acteerwerk in het neerzetten van Stephen Hawking is uitmuntend. Dat we vooral de last zien is trouwens niet zo heel gek, als je weet dat de film gebaseerd is op de biografie van Jane.  Maar dat neemt niet weg dat het richting een must-see gaat!

Wil jij de film zien? Ga dan naar Netflix of koop hem op DVD bij bol.com voor slechts 9.99

Titel: The Theory of Everything
Regie: James Mash