Recensie: Une Saison en France (Een seizoen in Frankrijk)

Vanaf morgen is de film Une Saison en France (vertaald: Een Seizoen in Frankrijk) in de bioscoop te zien. Wij kregen van Imagine Filmdistributie Nederland de mogelijkheid om hem alvast te bekijken. Wat wij er van vonden lees je hier in onze recensie.

Beschrijving

Abbas, een alleenstaande vader, is met zijn twee kinderen het geweld in de Centraal-Afrikaanse Republiek ontvlucht om in Frankrijk een nieuw bestaan op te bouwen. In zijn thuisland had hij een gerespecteerde baan als docent Frans. Die goede reputatie is hij in Frankrijk op slag kwijt. Ondanks zijn trauma’s doet Abbas er alles aan om voor zijn gezin te zorgen. Dat lukt echter moeizaam met slecht betaalde baantjes en zonder vaste woonplek. Steeds komen ze weer op straat te staan. Hij wordt verliefd op een Franse vrouw die hem en zijn kinderen onderdak aanbiedt. Zijn ze nu eindelijk veilig?

Une Saison en France

Als je bij de titel denkt aan een mooie vakantie in Parijs, of een tochtje langs de wijngaarden dan kom je met deze film van een koude kermis thuis. We laten het ideaalbeeld van een seizoen in Frankrijk achter ons en laten zien hoe moeilijk het is om te overleven in Frankrijk als illegale emmigrant. Het laat je duidelijk zien hoe de mensen die naar Europa komen om de problemen te vluchten voor de problemen in hun thuisland in dit geval Frankrijk tegen een muur lopen.

De regisseur Mahamat-Saleh Haroun zet met het toch zeer actuele maar moeilijke onderwerp een goede film neer. Hoewel de film een klein beetje traag op gang komt, pakt het verhaal je toch beet en word het verhaal steeds duidelijker als je beetje bij beetje meer over Abbas te weten komt.

Titel: Une Saison en France
Regie: Mahamat-Saleh Haroun
Cast: Sandrine Bonnaire, Eriq Ebouaney, Bibi Tanga