Recensie: All Roads Lead to Rome

All Roads Lead to Rome draait vanaf volgende week donderdag in de bioscoop. Deze film met Sarah Jessica Parker en Rosie Day gaat over de complexe relaties tussen ouders en hun kinderen, maar ook over oude liefdes die weer opduiken.

all_roads_lead_to_rome_47042951_st_8_s-low

De strikte New Yorkse single mum Maggie (Sarah Jessica Parker) neemt in deze zonnige romantische comedy haar lastige dochter Summer (Rosie Day) op sleeptouw naar Toscane. Vooral om wat quality time met haar te hebben, maar Maggie vind ’t ook wel heel leuk als ze daar ex Luca (Raoul Bova) tegen het gebronsde lijf loopt. Al snel delen ze zelfs een auto naar Rome, want Luca’s eigengereide moeder Carmen (Claudia Cardinale) en Summer vluchten richting de Italiaanse hoofdstad. Voor de één is Rome op de route naar haar ‘bad boy’ in New York, de ander wil er trouwen met de liefde van haar leven…

All Roads Lead to Rome

Maggie wil graag twee weken quality time met haar dochter, maar vanaf het moment dat ze aankomen in Italië zit Summer constant met haar telefoon in haar handen. Ze wacht op bericht van haar vriendje in New York. Gezellig! Het geeft wel mooi het verschil weer tussen twee generaties. Hoe de één echt even los wil komen van het leven thuis en de ander daar aan vast wil houden.

Summer blijft zich focussen op één ding. Ze wil naar het vliegveld toe, zodat ze terug kan naar huis. Wanneer ze met Carmen op weg gaat naar Rome, besluit ze om daar dan naar het vliegveld toe te gaan. Hoe langer ze onderweg zijn, hoe meer de twee vrouwen met elkaar in gesprek raken. Hoe die twee met elkaar communiceren is mooi om te zien. Half Engels, half Italiaans en wat gebaren. De liefde verstaat iedereen en dat is dan ook waar ze het meest over praten. Eigenlijk willen ze allebei graag naar hun grote liefde toe, maar is die situatie wel hetzelfde? Carmen is ervan overtuigd dat Summer nog niet weet wat liefde is en laat steeds meer los over haar eigen verleden.

Ondertussen proberen Maggie en Luca op allerlei manieren hun dochter en moeder terug te vinden. Ze willen de politie niet inschakelen, maar roepen wel de hulp in van een journaliste waar Luca mee bevriend is. Dit werkt uiteraard vooral averechts.

all_roads_lead_to_rome_47042951_st_3_s-low

Romantische comedy’s zitten vaak vol met clichés. Dat geeft niet, want die horen in zekere zin bij het genre. Ook deze film bevat wel een aantal clichés, maar toch vond ik ook dat er bepaalde verrassingen in zaten. Summer’s grote liefde is een bad boy die haar probeert te gebruiken (terwijl hij er duidelijk ook andere vriendinnetjes op na houdt.) Maggie is gescheiden en loopt haar Italiaanse vakantieliefde van twintig jaar geleden tegen het lijf. Ze denkt dat hij een jongere vriendin heeft, in elk stadje een ander schatje en dat hij vrouwen niet serieus neemt. Dat is tenslotte precies wat je als kijker zou verwachten van een Italiaanse man in zo’n soort film. Toch zit dit anders in elkaar en dat vond ik een pluspunt. Het mooiste liefdesverhaal van deze film vond ik dat van ‘Candy & Marcel’. Zij laten zien dat tijd geen rol speelt in de liefde en dat ‘gekke, oude dametjes’ soms precies weten wat ze willen.

all_roads_lead_to_rome_47042951_st_7_s-low

Titel: All Roads Lead to Rome
Regie: Ella Lemhagen