Hoe worden kijkcijfers gemeten?

Het SKO meet de kijkcijfers van Nederlandse programma’s op verschillende manieren. Het met grote en belangrijkste onderdeel van het kijkonderzoek is het kijkerspanel. Dit kijkerspanel bestaat uit ongeveer 2.800 personen in 1.235 huishoudens. Deze huishoudens zijn geselecteerd op huishoudgrootte, sociale regio, klasse en geslacht, zodat zij samen een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking vormen.

De huishoudens hebben een kijkmeter geïnstalleerd, die per seconde automatisch het kijkgedrag meet op alle televisietoestellen, videorecorders, dvd-spelers en andere apparaten waarop TV gekeken kan worden. Met een speciale afstandsbediening kunnen de panelleden en hun gasten aangeven wanneer zij beginnen en stoppen met televisie kijken. Elke nacht worden de gegevens van voorgaande dag automatisch verstuurd. De verstuurde informatie wordt vervolgens verwerkt en gekoppeld aan de uitzendtijden van de verschillende Nederlandse zenders.

Elke ochtend om 7.30 zijn de kijk- en uitzendgegevens van de vorige dag beschikbaar op kijkonderzoek.nl. Hoe het kijkonderzoek in zijn werk gaat wordt ook in de onderstaande video uitgelegd

Wat is het SKO

SKO staat voor Stichting KijkOnderzoek. Sinds 2002 is deze stichting verantwoordelijk voor het onderzoek naar het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking. Het doel van SKO is het uitvoeren van kijkonderzoek naar televisie-uitzendingen ten behoeve van omroepinstellingen, adverteerders en mediabureaus.

The following two tabs change content below.
Pel de Kruijk is de eigenaar van PITD B.V.. Vanuit hier schrijft hij voor Filmgeek, maar ook voor ComputerGeek.nl, Let's Talk Motorsport en Let's Talk Tunes.

Leave a Reply