Recensie: Les Chevaliers Blancs

Les Chevaliers Blancs is een Belgisch-Franse film uit 2015 onder regie van Joachim Lafosse, gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

les_chevaliers_blancs_12012093_st_6_s-low

Jacques Arnault, hoofd van de NGO “Move for Kids”, bereidt een humanitaire bliksemactie voor in een Afrikaans land: hij wil driehonderd jonge weeskinderen evacueren die het slachtoffer zijn van de burgeroorlog. Een gecharterd vliegtuig moet hen naar Frankrijk brengen, waar de kandidaat-adoptieouders die de hele actie financieren, hen opwachten. Samen met een groep vrijwilligers – artsen, brandweerlui, verpleegsters, zijn vriendin Laura, en Françoise, de journaliste die de hele operatie moet verslaan, stort Jacques zijn NGO in een gevaarlijk avontuur. En als niets gaat zoals verwacht, noch in de regio, noch bij “Move for Kids” zelf, lopen de spanningen hoog op…

Les Chevaliers Blancs

Een Afrikaans land en een land dat overduidelijk in oorlog is. De groep waarmee Jacques arriveert moet worden begeleid door het leger. Onder de vlag van NGO ‘Move For Kids’ gaan ze afgelegen dorpjes af. Nee, niet om te vaccineren (wat een deel vrijwilligers wel denkt) maar om kinderen mee te krijgen. Uitsluitend weeskinderen en niet ouder dan 4 jaar. De kinderen gaan naar een plek nabij waar ze goed worden verzorgd en scholing krijgen, dat wordt de bevolking verteld. Hartverscheurend is de moeder die haar kind wanhopig in de armen van een verpleegster tracht te duwen . Het idee dat zij beter voor haar kind kunnen zorgen dan zij zelf. Een vertaalster, een kok, kindermeisjes worden uit de lokale bevolking aangetrokken om de kinderen een eerste opvang te bieden.

Niemand blijkt echter de waarheid te spreken, Jacques niet, de dorpelingen niet en gaandeweg lopen de spanningen steeds meer op. Het eerste groepje kinderen arriveert en worden opgevangen, gewassen en westers gekleed. Echt voor de neus van een aantal dorpelingen, een aanfluiting vind ik het. Alsof de kinderen dan pas goed genoeg worden bevonden.

Jacques is overmoedig tegen zijn contactpersoon, de dorpelingen, maar ook tegen het leger. Hij zwaait met pakken geld alsof dat de oplossing is voor alles. Met ruim 100 kinderen wil de groep het land verlaten. Een gecharterde Boeing staat klaar….. een konvooi auto’s gaat richting de plaats van vertrek.

les_chevaliers_blancs_12012093_st_3_s-low

Bij mij borrelt al snel de vraag op wat is het bewijs dat het weeskinderen zijn? De plaatselijke bevolking wil niets liever dan een betere toekomst voor hun kinderen. En ogenschijnlijk lijkt het een humanitaire actie van Jacques Arnault. Toch ervaar ik het als een kinderroof voor kandidaat-adoptieouders. Het is niet zo gek dat ‘de westerse mens’ een slechte naam heeft. Niets ten nadele van organisaties als Unicef en het Rode Kruis, maar helaas zullen er altijd mensen bestaan als Jacques Arnault. En wellicht waren zijn intenties goed, maar een groep kandidaat-adoptieouders die dit soort zaken financieren geeft mij geen goed gevoel. Les Chevaliers Blanc of De Witte Ridders zijn in mijn ogen regelrechte boeven die niet humanitair bezig zijn,maar zich bezighouden met mensenhandel.

les_chevaliers_blancs_12012093_st_1_s-low

Titel: Les Chevaliers Blancs
Regie: Joachim Lafosse