Recensie: The Man Who Knew Infinity

Great knowledge comes from the humbles of origins’. Een film gebaseerd op een waargebeurd verhaal. The Man Who Knew Infinity is niet zomaar een verhaal. Het gaat over passie, een vriendschap, liefde en is ontroerend. De relatie tussen Hardy en Ramanujan was bijzonder. Voor Hardy was het de tijd waarin hij het meest trots was op zijn werk en waarschijnlijk het meest gelukkig was.

Slechts weinigen zullen de naam Srinivasa Ramanujan kennen. Maar toch heeft hij zijn stempel gedrukt op de wereld. Minstens net zoveel als de befaamde Isaac Newton. Ongelooflijk dat dit verhaal zich ruim 100 jaar geleden heeft afgespeeld. Ramanujan was zijn tijd ver vooruit. 100 jaar na dato heeft het werk van Srinivasa Ramanujan nog steeds een enorme impact.  Zo wordt zijn werk in de wetenschap gebruikt bij de theorie van ‘zwarte gaten’. Opmerkelijk toch… in de tijd van Srinivasa Ramanujan had men daar nog nooit van gehoord. Een wiskundig genie. Hij ondernam een reis vanuit het verre, warme, kleurrijke India naar het strakke, afstandelijke Engeland in de jaren 1900. De reis van Srinivasa Ramanujan gezien door de ogen van de Engelse hoogleraar G.H. Hardy die een bijzondere jongeman zag maar uiteindelijk besefte dat het een genie was en nog veel belangrijker, een vriend.

the_man_who_knew_infinity_48050683_st_12_s-low

The Man Who Knew Infinity vertelt het waargebeurde verhaal van de briljante, autodidacte wiskundige Srinivasa Ramanujan die opgroeide in het Indiase Madras, maar door zijn uitzonderlijke talent werd toegelaten op de prestigieuze Universiteit van Cambridge.

The Man Who Knew Infinity

De liefde voor getallen is in de film bijna tastbaar. Wiskunde en dan niet de simpele basics zoals de beginselen die we op school leren, nee zeer ingewikkelde formules rollen voort uit het brein van Srinivasa Ramanujan. Eerst nog op de vloer van een tempel in het kleurrijke India. Dan op het schaarse papier dat er is in die tijd en zeker voor iemand als hij. Nog geen baan, maar wel wanhopig op zoek naar een baan en naar iemand die zijn gedachtengang begrijpt. Want veel mensen vinden hem maar wereldvreemd. Wat doet hij toch met al die getallen? Urenlang tot in de late avonduren is Ramanujan te vinden in de tempel of met zijn neus in zijn notitieboeken. Zijn talent wordt niet onopgemerkt gebleven en dankzij zijn baas ligt zijn lotsbestemming in Engeland.  Hij laat alles achter, zijn jonge vrouw, zijn moeder en zijn weinige bezittingen. Hij laat ze achter in India. Ramanujan hoopt in het verre Engeland een zielsverwant in de wiskunde te ontmoeten. Iemand die hem begrijpt maar bovenalles helpt zijn bevindingen, ideeen te publiceren. Dat is Srinivasa Ramanujan’s grote droom. Zijn familie vindt het maar niets dat hij de oceaan oversteekt, dat hoort niet. Maar als zij na zeer lange tijd een brief ontvangen waarin Ramanujan’s eerste publicatie word beschreven en een krantenknipsel is toegevoegd, is zijn moeder meer dan trots. Iedereen moet weten hoe belangrijk haar zoon is.

Ramanujan reist naar Engeland, om precies te zijn naar een Engelse bolwerk binnen Engeland t.w. het ‘Trinity College van Cambridge’. De gebruikte locaties in de film zijn meer dan prachtig. De schoonheid is vastgelegd met oog voor details. Het zijn authentieke locaties die de set van de film bepalen. Zoals de Cambridge Universiteit van Engeland maar ook de Hindu Tempel in India waar de belichting warm en sfeervol oogt. In India is een Tempel niet alleen de plek waar mensen bidden maar het is de centrale plek waar heel hun leven afspeelt.

Het gaat in Engeland niet van een leien dakje voor Ramanujan. De stijve Engelsen zijn hooghartig en de Engelse hoogleraren willen bewijs van alle stellingen die Srinivasa Ramanujan voorlegt. Hoe kan Srinivasa Ramanujan ze nou duidelijk maken dat hij deze dingen weet. In een tempel in India, zijn plek waar hij de grond gebruikt om formules en stellingen uit te werken, doet hij een voorzichtige poging zijn visie ‘beeldend’ uit te leggen aan zijn vrouw. Als in Engeland aan hem gevraagd wordt hoe hij het toch allemaal weet, spreekt Ramanujan van de Godin Namagiri. ‘Zij legt de formules op mijn lippen als ik slaap of als ik bid’. G.H. Hardy, overtuigd atheist blijft echter ook vasthouden aan de overtuiging die op het Trinity Collega te Cambridge vanzelfsprekend is.. De stellingen moeten bewezen worden. Zeker als je wilt publiceren. In hun samenwerking drijft Hardy Ramanujan tot het uiterste.

Door ziekte (o.a. een verwaarloosde tbc) werd Ramanujan niet ouder dan 32 jaar. Wauw… stel je eens voor wat hij de wereld nog meer had kunnen geven als hij, zeg 32 jaar langer geleefd zou hebben.

the_man_who_knew_infinity_48050683_st_2_s-low

Dev Patel (Slumdog Millionaire, The Best Exotic Marigold Hotel) zet een geweldige rol neer als Srinivasa Ramanujan. Intens is het juiste woord. Je gunt deze jonge man alles wat hij wenst, zo leef je met hem mee. Devika Bhise, gekozen om de rol te spelen van Janaki, de vrouw van Ramanujan. Een prachtige Indiase vrouw, ingetogen maar een zeer sterke persoonlijkheid. Er zijn maar een handjevol acteurs die naast het acteerwerk dat zij doen alleen al met hun stemgeluid een verhaal over kunnen brengen. Jeremy Irons, die de rol van G.H. Hardy voor zijn rekening neemt, hoort voor mij zeker in dat rijtje thuis. Hij zet de rol van hoogleraar Hardy neer met een prachtige, enigszins ingetogen stijl als een ware Engelsman. Zeker uit die tijd. Als je de stem van Jeremy Irons hoort, ook als voice-over bij sommige stukken van de film dan wordt je binnen een luttele seconde het verhaal ingezogen. Een van de rollen van hem die mij persoonlijk is bijgebleven, is die uit de epische tv-serie The Borgias. Een historisch, fictief drama dat zich afspeelt in de 16e eeuw. Waar Jeremy Irons de rol heeft van Paus Alexander. Hoofd van de Borgia Familie.

Voor het wiskundige aspect in de film werd Ken Ono geconsulteerd. Een Professor in de Wiskunde aan de Emory Universiteit van Altanta (Georgia – USA). Ono heeft geholpen met de enorme hoeveelheden wiskundige stellingen en formules. Het moest vanzelfsprekend authentiek en correct uitgevoerd worden. Ono beschrijft het werk van Ramanujan als volgt: ‘Het mysterie van Ramanujan, is duizelingwekkend. Als je nadenkt over de wiskunde in zijn tijd en zijn nalatenschap die we vandaag de dag hebben.’ Ramanujan’s ‘Lost Notebook’ ligt in de Wren Library. En de andere drie originele boeken met aantekeningen behoren toe aan de Biblliotheek van de Universiteit van Madras (India).

Als ik naar een film ga, kijk ik naar het verhaal, de personages, maar bovenal ‘raakt de film mij?’. Het is al weer een behoorlijke tijd geleden dat ik een film zag waarbij ik na afloop eigenlijk gelijk weer de zaal in wilde om de film nogmaals te gaan zien (The Pianist van Roman Polanski). The Man Who Knew Infinity doet dat zeker met mij. De sfieer, de interactie tussen Hardy en Srinivasa Ramanujan, Srinivasa Ramanujan en zijn vrouw Janaki. India versus Engeland. De sfeer van Engeland tijdens de Eerste Wereldoorlog die in beeld wordt gebracht. Werkelijk prachtig, Ik ga de film zeker nog een keer bekijken!

the_man_who_knew_infinity_48050683_st_3_s-low

Titel: The Man Who Knew Infinity
Regie: Matthew Brown