Recensie: 10 Things I Hate About You

Net 5 zendt in de maand juli romantische klassiekers uit, zodat je de hele zomer weg kunt zwijmelen. Vanavond om 20.00 openen ze de Vintage Love Maand met de film 10 Things I Hate About You. Toevallig is dit één van mijn favoriete films. Een goed moment om hier een recensie over te schrijven.

10-bonnes-raisons-de-te-larguer_4723_4ea5f1c39dc3d83c3b001d95_1320385608

De film gaat over de twee zussen Kat (Julia Stiles) en Bianca Stratford. Bianca is één van de populairste meisjes van de school, terwijl Kat juist berucht is. Als Cameron, een nieuwkomer in de school, Bianca voor het eerst ziet, valt hij compleet voor haar. Hij wil met haar uit en naar het schoolbal. Helaas mogen de Stratford meisjes niet daten. Hun vader, die gynaecoloog is van beroep, is bang dat de meiden zwanger raken wanneer hij ze teveel vrijheid geeft. Om te zorgen dat Bianca niet met Cameron (en andere jongens) uit kan gaan, bedenkt hij een nieuwe regel. Bianca mag daten als Kat dat ook doet. Hij verwacht dat daarmee het probleem uit de weg geholpen is.

Cameron laat het er echter niet bij zitten. Hij koopt de beruchte Patrick (Heath Ledger) om en vraagt hem Kat mee uit te nemen. Op die manier kan hij Bianca mee uit nemen. Kat zegt ‘ja’ tegen Patrick, maar of dit nu zo’n goed idee is?

10 Things I Hate About You

Cameron wil zo graag met Bianca uit, dat hij alles doet om bij haar in de buurt te zijn. Zo biedt hij haar aan om haar te helpen met haar huiswerk voor Frans, alleen maar zodat hij bij haar in de buurt kan zijn. Ontzettend schattig, maar het brave meisje heeft op haar beurt haar zinnen gezet op een date met Joey Donner, één van de populairste jongens van de school. Terwijl hij alles op alles zet om iemand zover te krijgen om een date te regelen met Kat, heeft hij niet in de gaten dat hij de weg vrij maakt voor Bianca om op stap te gaan met Joey. Zijn hele plan dreigt in het water te vallen.

De ‘relatie’ tussen Kat en Patrick verloopt anders. Het kost Patrick behoorlijk wat moeite om door te dringen tot de sarcastische en afstandelijke Kat. Ze heeft overal een antwoord op en heeft geen behoefte aan een date. Uiteindelijk lukt het natuurlijk wel. Ze gaan op een date en blijken toch wel goed bij elkaar te passen. Tot Kat erachter komt dat het allemaal begonnen is als een uitdaging.

8b4530d0-015f-0133-4ff2-0ec273752cbd

10 Things I Hate About You blijft voor mij de ultieme feel good movie. Ik ben dol op het personage wat Julia Stiles speelt. Haar sarcasme, het feit dat ze overal een antwoord op heeft en dat dit haar op school in de problemen brengt. Het is heerlijk om naar te kijken. Uiteraard zit er onder die dikke laag nog een hele andere Kat. Eentje die haar gebroken hart probeert te verbergen en gezworen heeft dat ze nooit meer zou daten. De romance tussen de bad boy en bad girl vind ik mooi om te zien.

Het plot van deze film is uiteraard heel voorspelbaar. Kalverliefdes, een schoolfeest wat eraan komt en de manier waarop de tieners onderling met elkaar om gaan is niet vernieuwend. Wel zit de film leuk in elkaar. Ik houd van de dialogen en de grappige uitspraken die erin zitten.

Ben je op zoek naar een romantische high school film die je gewoon lekker kunt kijken zonder al teveel bij na te denken? Dan is dit een goede keus.

74aeefb0-af24-0133-98aa-0a6c20e5e327

10 things I hate about youFilm informatie