Recensie: 1917

Films over de Eerste Wereldoorlog zijn over het algemeen moeilijk te maken, omdat het een vrij stilstaande oorlog was en vaak gezien wordt als saai. Weet 1917 dit te doorbreken?

Twee Britse soldaten krijgen, ten midden van Wereld Oorlog 1, de onmogelijke missie om dwars door vijandelijk gebied te gaan, om daar een dringende boodschap af te leveren, die 1600 levens zal redden. Inclusief het leven van één broer van de soldaten.

1917

Het doel van deze film is simpel. Ga door vijandig gebied om een boodschap over te brengen aan andere troepen die in een valstrik dreigen te lopen. En aan dit doel houdt de film zich. Maar de manier waarop het gefilmd is maakt deze film erg bijzonder. Regisseur Sam Mendez heeft ervoor gekozen de film te laten lijken of dat het een lang geheel is, waarin niet wordt geknipt. Het voelt daarom niet langer aan als een tweemans missie is, maar een driemans missie. Jij loopt waar de twee soldaten lopen en je blijft ze volgen. Dit verhoogt de spanning aanzienlijk, zoals wanneer de twee soldaten Niemandsland moeten oversteken. Je betrapt je jezelf erop dat je ook op de uitkijk bent voor vijandige soldaten. Niet alleen het bijzondere viewpoint wat je als kijker hebt, maar ook het verhaal geeft spanning. Er gaat altijd wel iets mis waar de soldaten ook komen. Daarom voelt het aan alsof je nooit helemaal veilig bent.

1917 is een van de beste Wereld Oorlog 1 films. Het is spannend, meeslepend en verbazingwekkend. De sets, belichting en kostuums zien er fantastisch uit. Het enige minpunt van de film is dat er heel weinig karakterisering in zit, maar dat is totaal niet storend. Het gaat hier immers om het verhaal: Weten de twee soldaten hun doel te bereiken. Kortom deze film is een must see voor iedereen. En vooral voor diegene die van geschiedenis en oorlogsdrama’s houdt. Maar ook voor mensen die houden van filmtechniek, want wat deze film qua techniek laat zien is geweldig.

Titel: 1917
Regie: Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns
Cast: George MacKay, Claire Duburcq, Dean-Charles Chapman, Mark Strong, Andrew Scott, Richard Madden, Colin Firth, Benedict Cumberbatch