Recensie: A Monster Calls

Het prachtige visuele drama A Monster Calls van regisseur Juan Antonio Bayona (The Impossible) vertelt het verhaal van de 12-jarige Connor (Lewis MacDougall). Hieronder vind je onze recensie.

Omdat zijn moeder ernstig ziek is moet hij bij zijn kille oma wonen. Op school wordt hij gepest en zijn vader woont duizenden kilometers bij hem vandaan. Onverwacht roept Connor de meest onwaarschijnlijke bondgenoot op: een kolossaal monster dat hem ’s nachts bezoekt om verhalen te vertellen.

A Monster Call

A Monster Calls

Het verhaal van Connor, een jongetje dat het zwaar heeft. Zijn moeder is ongeneeslijk ziek, iets wat hij niet onder ogen wil zien. Zijn Oma vindt hij ouderwets, stijf en een bemoeial. Op school wordt hij gepest, ook niet een plek waar hij even zijn ‘pijn en zorgen’  zou kunnen vergeten. Zijn vader zit met zijn ‘nieuwe gezin’ ver weg in Amerika. Wat blijft er dan over voor Connor?  Deels uit hij zich in tekenen, een creatief talent dat hij heeft van zijn moeder. Hij houdt van monsters zoals in de film King Kong. Die tekent hij en daar fantaseert hij over.

Er broeit iets onder het oppervlak. De onmacht, de woede is aanwezig in het hoofd van de jonge Connor. Met zijn fantasierijke geest lijkt het allemaal naar buiten te komen. Onder de wilde begeleiding van het monster begint Connor aan een reis langs moed, hoop en waarheid om zijn ultieme nachtmerrie onder ogen te komen en de realiteit te accepteren.

A Monster Calls is een prachtige verfilming met de 12-jarige Connor in de hoofdrol (Lewis MacDougall). Een jochie die worstelt met het leven. Hoe moet je omgaan met het feit dat je moeder ongeneeslijk ziek is. Hij wil hulp en vindt het in het monster. Een prachtige rol van Liam Neeson. Met zijn stem creëert hij een ultiem boommonster. De creatieve ontwerpers die het boommonster tot leven hebben gebracht verdienen zeker een ster. De sfeer, de subtiele details waarop gelet is bij het maken van deze film is prachtig. Een combinatie met ‘tekeningen’ versterkt juist het leven van Connor. Het is immers de wereld waarin hij vlucht. Zal het de jonge Connor lukken om zijn demonen te verslaan? Ga A Monster Calls zien en je komt er achter.

Titel: A Monster Calls
Regie: J.A. Bayona
Cast: Lewis MacDougall, Signourney Weaver, Felicity Jones en Liam Neeson als het Monster