Recensie: As Above so Below

As Above So Below is een horror, thriller uit september 2014. De film gaat over een onderzoekster die samen met haar team in de Parijse catacomben op zoek gaat naar Flanel’s Philosophers Stone. Dit gaat vervolgens niet zonder kleerscheuren.

2016-03-16 20.50.24

Scarlet (Perdita Weeks) is een getalenteerde jongedame met meer titels op haar naam dan iedere andere leeftijdsgenoot. Ze is archeologe en doet al heel haar leven onderzoek naar Flamel’s Philosopher Stone. De steen kan iets bovennatuurlijks: het verandert metaal in goud en garandeert het eeuwige leven. Hebben dus, die steen. Maar zo makkelijk is het niet. Een serie van cryptische puzzels leidt Scarlet en haar documentairemakers naar het hart van Parijs waar ze ook ex-scharrel George (Ben Feldman) recruteert om haar te helpen met het vertalen van het Armeens. Via de lokale  Papillion en twee van zijn maten komt Scarlet terecht in de catacomben van Parijs waar de schat van Flanel’s Philosophers Stone op hen ligt te wachten… als ze hem te pakken kunnen krijgen.

As-Above-So-Below-2

As Above So Below

Het verhaal is een beetje chaotisch opgezet. Het filmwerk gaat vooral in het begin snel van A naar B, en je wordt in het begin midden in een verhaal gegooid. Een verhaal dat pas iets later wordt uitgelegd. Later blijft het filmwerk een beetje lastig om naar te kijken, maar dit komt vooral door het idee om de film als een soort POV van de acteurs op te zetten. Het is niet geheel hinderlijk, maar het is ook niet echt bevorderlijk.

As Above So Below screenshot 3

As Above so Below heeft een aantal goede schrikmomenten in de film zitten. Het verhaal is wel okay, maar er had meer kunnen gebeuren met de omgeving. De film is opgenomen in de Parijse Catacomben. Hier had veel meer horror kunnen gebeuren. Het is wel duidelijk dat er goede research gedaan is naar de geschiedenis van Parijs, Alchemie en andere soorten geschiedenis. Op sommige momenten zitten er dingen in het plot waarmee deze horror film onbedoeld een komedie wordt, of een parodie op zichzelf. En dat is zeker niet grappig voor deze film. Wil je de film zien? Hij is te koop bij Bol.com

Titel: As Above So Below
RegieJohn Erick Dowdle
Cast: Perdita Weeks, Ben Feldman