Recensie: August Rush

De dramafilm August Rush (2007) werd genomineerd voor een Academy Award. De film wordt door sommigen gezien als een moderne hervertelling van het verhaal Oliver Twist van Charles Dickens. Is deze romantische, muzikale film de moeite waard om te kijken?August-Rush

Eén magische nacht op het dak van een café in New York is het begin van een groot muzikaal avontuur. Louis, gitarist van een rockbandje, en Lyla, celliste van een orkest, worden na een verliefde nacht samen ruw van elkaar gescheiden. Jaren later weten ze geen van beiden dat hun zoontje Evan opgroeit in een jongensweeshuis. Evan weet wel dat zijn ouders ergens buiten moeten zijn en besluit na de zoveelste pesterij naar New York te vluchten. Inmiddels hebben Louis en Lyla beiden de muziek vaarwel gezegd, maar dromen zij nog steeds over die ene nacht… Eenmaal in New York valt het muzikale supertalent van Evan al snel op en wordt hij ingelijfd in de bende jeugdige straatmuzikanten van een man genaamd ‘Wizard’. Als Louis en Lyla ook besluiten terug te keren naar de plek van hun romantische samen zijn lijkt de muziek in de lucht niet meer te stoppen…

August Rush

“I believe in music as people believe in fairytales” zo vertelt August Rush, die op dat moment nog gewoon Evan Taylor heet. Evan werd als baby afgestaan zonder het medeweten van zijn mama en papa. Als twaalfjarig jongetje is Evan er van overtuigd dat zijn ouders hem zoeken en niet kunnen vinden. Om het lot een handje te helpen, gaat hij dan maar zélf op zoek naar zijn ouders. Dit brengt hem in New York waar hij terecht komt in een clandestiene opvang voor weeskinderen. Samen met de andere kinderen gaan ze dagelijks muziek spelen en geld inzamelen voor de ‘vader’ van de kinderen. Deze laatste ontdekt al snel dat Evan (die hij ondertussen de artiestennaam August Rush geeft) een bijzonder muzikaal talent bezit en wil geld verdienen op zijn rug.

Heel veel toevalligheden en onverwachte wendingen brengen de mama en papa en August Rush zo dicht bij elkaar zonder dat ze het zelf doorhebben. Want ook August zijn ouders zijn angstvallig naar hem op zoek. De vraag is of ze er uiteindelijk in slagen elkaar te vinden. De spanning bouwt zich ook muzikaal op.

Onder een dekentje mét een zakdoek, werkt deze film nog beter.

21augu600

August Rush is een mooie familiefilm die elk gezinslid kan appreciëren. Er passeert voor elk wat wils in deze film. Misschien kan de beste omschrijving wel zijn: romantische muzikaal sprookje. Maar laat dat de stoere mannen onder ons niet afschrikken. Het combineert wat een goede film nodig heeft: spanning, drama, goede acteurs én goede muziek.

august-rush-19-10-2007-25-g

Titel: August Rush
RegieKirsten Sheridan
CastFreddie Highmore, Keri Russell, Jonathan Rhys Meyers
114 minuten
2007

Liesbeth

Recensent
Mijn naam is Liesbeth Flo en ik hou van reizen en andere pleziertjes. En 'andere pleziertjes' mag je echt heel ruim zien. Ik hou van het leven met al zijn leuke kanten: TV kijken, schrijven, knutselen, naaien, lachen en ook gewoon helemaal niets doen. Ik heb heel veel dromen - genoeg om 4 levens te vullen. Ik hou ervan om dit alles samen met mijn man en kinderen te doen.... In mijn 'nine-to-five' taak werk ik als stafmedewerker in de sociale sector. Een droomjob.

Latest posts by Liesbeth (see all)