Recensie: Billy Lynn’s Long Halftime Walk

Wij kregen van de mogelijk om Billy Lynn’s Long Halftime Walk te zien op blu-ray, nu is het inmiddels wel bekend dat het oorlogsgerne het bij mij goed doet, maar dit is juist een heel ander soort film. Heeft het me toch nog verrast? Lees snel verder.

Billy Lynn's Long Halftime Walk

Beschrijving

Het verhaal wordt verteld door de 19-jarige soldaat Billy Lynn (Joe Alwyn) die, samen met zijn kameraden in Bravo Squad, een held wordt na een hartverscheurend gevecht in Irak en tijdelijk voor een overwinningstoer naar huis wordt gehaald. Een serie flashbacks laat zien wat er werkelijk gebeurde – een contrasterende blik op de realiteit van het oorlog voeren en Amerika’s verwrongen idee van wat heldendom betekent.

Billy Lynn’s Long Halftime Walk

De film kan eigenlijk niet Amerikaanser, we zien een groot spektakel met cheerleaders, American Football en een grote show met artiesten. Hierin zien we hoe de helden van de oorlog worden gehuldigd tijdens hun “overwinningtoer”. Maar de film gebruikt dit grootse decor juist om het contrast te laten zien tussen wat de kameraden meemaken, en wat de overheid wilt wat ze uitstralen. Want de militairen hebben een heldenstatus en worden de hemel in geprezen, maar aan de andere kant zijn hun acties vanzelfsprekend en sluit men de ogen voor de werkelijke situatie.

Billy Lynn's Long Halftime Walk

De cast van de film is erg divers, de jonge Billy wordt gespeeld door Joe Alwyn, een jonge acteur die nog weinig titels op zijn naam heeft staan. Joe speelt overtuigend zijn rol van jonge soldaat Billy, die twijfelt over de heldenstatus die hij krijgt in Amerika, omdat hij gewoon zijn werk heeft gedaan. Daarnaast is zijn reddingsactie uiteindelijk toch slecht afgelopen, omdat sergeant Shroom toch sterft. Een erg typerende quote van Billy is dan ook: “It’s sort of weird, being honored for the worst day of your life.”

Voor een film die eigenlijk een kritische blik op de oorlog gooit is de film goed geslaagd. Tijdens de film leeft je daadwerkelijk mee met de personages en je kan duidelijk voelen wat hun voelen. Het is jammer dat het gedeelte in het football stadion heel veel aandacht krijgt, terwijl daar eigenlijk best weinig gebeurd. Een ander minpunt is dat de reddingsactie vrij vroeg word getoond, hierdoor verliest de film een beetje zijn climax.

Billy Lynn's Long Halftime Walk

Titel: Billy Lynn’s Long Halftime Walk
Regie: Ang Lee