Recensie: Brandweerman Sam – De grote brand in Piekepolder

Onze zoon is, net als een heleboel andere kinderen, fan van Brandweerman Sam. Wist je dat er naast de serie ook speelfilms zijn gemaakt van deze Brandweerman en alle andere personages uit Piekepolder? De grote brand in Piekepolder staat zelfs op Netflix. Wij waren benieuwd wat onze zoon ervan zou vinden en keken samen naar deze film.

Nadat Brandweerman Sam zijn broer Karel van de vuurtoren van Piekepolder heeft gered krijgt hij de Medaille voor Uitzonderlijke Heldenmoed opgespeld door Hoofdcommandant Bosch. De commandant biedt Sam ook een mooie nieuwe baan aan in Nieuwstad. En Sam denkt er serieus over na om Piekepolder voor altijd te verlaten… Maar dan gebeurt er een ramp: tijdens een uitje met de scouting loopt een kampvuurtje compleet uit de hand. Sam had er nog wel zo voor gewaarschuwd om geen open vuur te maken! Heel Piekepolder loopt gevaar, en Sam en de rest van het brandweerteam moeten alles op alles zetten om de stad te redden. Zou het Sam lukken om het enorme vuur te doven? En weet Sam eigenlijk wel zeker dat hij weg wil uit Piekepolder? Je ziet het in dit extra lange filmavontuur van Brandweerman Sam!

De grote brand in Piekepolder

De film begint met een flinke regenbui waarbij de vuurtoren van Piekepolder schade oploopt. Sam en Elvis schieten te hulp. Daarna blijft het weer warm en droog. Dat is gevaarlijk, zeker als de Piekepolder Pioniers het bos in gaan. De kleinste vlam kan gevaarlijk zijn en daarom mogen de kinderen geen kampvuur maken. Norbert Puk, de brokkenpiloot van het stel, heeft stiekem worstjes in zijn rugtas gestopt en samen met zijn neefje Dirk wil hij die gaan roosteren in het bos. Hoewel moeder Dieuwertje daar een stokje voor steekt, breekt er toch brand uit in het bos. Het wordt vreselijk spannend. De wind staat verkeerd en als ze de brand niet op tijd kunnen stoppen, loopt het hele dorp gevaar. Als fan van Piekepolder en Brandweerman Sam is dit natuurlijk ontzettend spannend. Gaat het de brandweermannen lukken om de brand te blussen?

brandweerman sam

Deze film is een aanrader voor iedereen die geen genoeg kan krijgen van Brandweerman Sam en alle inwoners van Piekepolder. Als moeder heb ik het hele uur mee gekeken, maar wat ik helemaal bijzonder vond, was dat mijn zoon van anderhalf het hele uur stil gezeten heeft om met open mond naar deze spannende film te kijken.

Heb je geen Netflix maar wil je toch graag naar De grote brand in Piekepolder kijken met je kinderen? De film is ook op dvd verkrijgbaar via bol.com.

Titel: Brandweerman Sam – De grote brand in Piekepolder
RegieJerry Hibbert