Recensie: Chernobyl

Dat HBO goede series maakt, weten we al lang: The Sopranos, Band of Brothers, Game of Thrones. Hebben zij met de 5-delige miniserie Chernobyl weer een hit te pakken?

Op 26 april 1986 gebeurt het onwaarschijnlijke: Een reactor in de kerncentrale van Chernobyl ontploft. De enormiteit van de kernramp wordt door de Sovjet Regering echter totaal verkeerd ingeschat en zij verbergen zich achter een sluier van misinformatie en het niet toegeven van fouten. Om toch meer zekerheid te hebben, sturen zij wetenschapper Legasov en minister Sjtsjerbina naar Chernobyl om de ramp te beoordelen. En dat is waar het abnormale grootheid en het chaos van de ramp begint.

Chernobyl

De miniserie Chernobyl geeft weer hoe angstaanjagend iets kan zijn als het daadwerkelijk fout gaat. En hoe een gebeurtenis als deze ondragelijk is voor ieder mens. De serie is geen horror, al voelt het aan als de grootste nachtmerrie waarin men zich kan bevinden. Het geluid van een stralingsmeter is nog nooit zo angstaanjagend geweest. De straling is een onzichtbaar monster dat iedereen en alles vernietigt. En de serie geeft dit perfect weer, door spanning op te bouwen, zonder enige vorm van actie of geweld. En alleen door de ‘waarheid’ te laten zien. Want de werkelijkheid is soms gekker dan fictie.

Een hit? Jawel! Misschien wel een van de beste miniseries ooit. De serie is een perfecte mix tussen: entertainment, informatie en herdenking aan alle slachtoffers en dappere lieden die hebben geholpen om deze ramp op te lossen. De serie laat goed zien hoe enorm groot de ramp daadwerkelijk was en hoe machteloos men daar tegenover staat. Er is zeer goede uitleg over onderwerpen zoals: hoe een kernreactor werkt, hoe gevaarlijk straling is en wat er nu precies fout ging in Chernobyl. Het camerawerk en de muziek (geluidseffecten) zijn spanning opbouwend en maken de scènes nog meer intens. Het acteerwerk is voortreffelijk. De make-up van de stralingsbrandwonden zijn levensecht. En de serie laat je met gevoelens achter van totale verbijstering, ongeloof, woede en het besef dat er altijd nog dappere en goede mensen zijn.

Serie informatie

Titel: Chernobyl
Regie:  Craig Mazin