Recensie: A Christmas Eve Miracle

Wij kregen van Sony een review dvd van de kerstfilm A Christmas Eve Miracle. Dat was fijn, omdat we in de aanloop naar de feestdagen graag naar kerstfilms kijken. Is het plot van deze film daadwerkelijk een wonder?

Sharon en Dustin Holden (Olivia d’Abo en Anthony Starke) werden verliefd op elkaar op de middelbare school. Daarna gingen ze naar dezelfde universiteit en kregen ze alles waar ze ooit van hadden gedroomd: geweldige kids, geweldige banen en hun trouwe golden retriever, Jerry (ingesproken door Jon Voight). Maar al gauw wordt Sharon door haar carrière opgeslokt. In een poging het gezinsleven weer in de oude glorie te herstellen, staat Dustin erop om de kerstvakantie door te brengen in hun oude vakantieoord, Farthering Pines. Bij aankomst worden ze begroet door Jack Carter (C. Thomas Howell), Robert Jones (Jonathon Silverman) en hun uitbundige gezinnen. Ondanks de festiviteiten kan Sharon zich maar niet losmaken van haar werk. Gefrustreerd door het jongleren van zowel haar gezin als haar werk, vraagt Sharon zich hardop af hoe het leven zou zijn als Dustin en zij geen kinderen hadden. De volgende ochtend wordt ze wakker en ziet dat haar wens is uitgekomen. Haar leven is binnenstebuiten gekeerd: Dustin is weer de workaholic van vroeger en haar kinderen zijn nergens te vinden. Eerst geniet ze van haar nieuwe leventje, maar als ze ziet hoe gelukkig de families Jones en Carter zijn, beseft ze dat ze dit leven niet wil. Vindt Sharon de weg terug naar haar gezin ? Zal ze onder ogen zien wat de ware betekenis van Kerst is? Zal de familie Holden weer bij elkaar komen voor de klok middernacht slaat?

A Christmas Eve Miracle

Ken je het soort kerstfilms dat enorm voorspelbaar en zoet is, maar waar je toch wel een goed gevoel van krijgt? Juist. A Christmas Eve Miracle is absoluut niet zo’n film. Om maar even met de deur in huis te vallen: Ik kreeg absoluut geen gezellig kerstgevoel van deze film.

In eerste instantie zie je de ‘wereld’ van deze familie door de ogen van hun hond Jerry. Hij stelt de leden van de familie aan je voor, tot je aankomt bij Sharon. Je denkt dus dat de hond een grote rol gaat spelen in deze film, maar na de intro zie je hem bijna niet meer terug.

Sharon is in het begin van de film een supermoeder, geweldige carrièrevrouw en een topvrouw. Het stereotype vrouw die alle ballen in de lucht probeert te houden en waarvan je je afvraagt hoe ze het toch allemaal doet. Al snel blijkt dat dit allemaal nog niet zo gemakkelijk is. Wanneer ze met haar gezin op kerstvakantie gaat, krijgt haar zoontje een ongeluk(je) terwijl zij een belangrijke conference call mist met haar werk. Tot zover is het verhaal nog aardig cliché, maar daar houdt het op. Sharon loopt weg van haar gezin en begint hardop te praten. Ze vraagt zich af of ze wel een goede moeder is, of ze wel kinderen hadden moeten nemen en waarom haar man zijn ambities verloren is. Ze had nog zo graag willen reizen en andere doelen willen bereiken. Ik dacht inmiddels bij mezelf ‘Je bent geen slechte moeder, je bent gewoon een naar mens!’

Een man die toch verdacht veel op de kerstman lijkt, heeft de ‘wens’ van Sharon gehoord, blaast op zijn panfluit en… hoppa! De wereld is anders. Sharon heeft opeens geen kinderen meer, maar haar kinderen zijn er nog wel, maar dan als kinderen van de buren. Zij snapt niet wat er aan de hand is en de rest lijkt helemaal niets door te hebben. Haar man legt haar in de watten met dure cadeaus en is non-stop reizen aan het boeken en dure etentjes aan het plannen. Haar kinderen zijn opeens vervelende pubers, in plaats van modelkinderen. Het verhaal neemt zo’n rare wending en alles is verschrikkelijk overdreven. Sharon wil haar eigen leven terug, maar weet niet hoe.

Het plot van de film zit vol met vreemde ‘gaten’ en de personages zijn niet leuk. Aan het einde komt alles opeens goed, en meer dan dat, maar heeft iedereen wel door dat er iets vreemds gebeurd is. Ik kreeg er echter niet zo’n warm en gezellig kerstgevoel van. Ik moest regelmatig lachen om deze film, maar eigenlijk was dat dan vooral omdat iets zo vreselijk slecht was, dat het grappig werd.

Titel: A Christmas Eve Miracle
RegieR. Michael Givens
CastOlivia d’Abo, Anthony Starke, Josh Reid