Recensie: Christopher Robin

We zijn bijna allemaal wel opgegroeid met Winnie the Pooh en zijn vriendjes. Christopher Robin, die wij in Nederland kennen als Janneman Robinson, is inmiddels ook opgegroeid en Disney’s nieuwe live action film gaat over hem. Wat is er van hem geworden en is deze film de moeite waard om te bekijken?

Disney’s hartverwarmende live-actionavontuur Christopher Robin vertelt het verhaal van de jongen die wij allemaal kennen als Janneman Robinson, het jongetje dat vroeger talloze avonturen beleefde met Winnie de Poeh in het Honderd Bunderbos. Christhopher is opgegroeid tot een volwassen man die de weg is kwijtgeraakt. Het is nu aan Winnie de Poeh en zijn vriendjes om hem wegwijs te maken in onze wereld en hem te herinneren aan de liefdevolle jongen die hij ooit was.

Christopher Robin

Tijdens Christopher Robin moest ik vaak terug denken aan mijn favoriete Pooh film uit 1977: The Many Adventures of Winnie the Pooh. Deze film is gebaseerd op vier verhalen uit de boeken van A.A. Milne. Zo zie je een aantal keren de brug waar ze stokjes vanaf gooiden, wordt er gesproken over de Heffalumps & Woozles (Huffels en Woezels) en drijft Eeyore in de rivier, uiteraard zonder staart.

De film Christopher Robin begint waar The Many Adventures of Winnie the Pooh eindigt. Christopher Robin zal binnenkort vertrekken naar een dure kostschool en kan dus niet meer in het bos komen spelen met Winnie the Pooh en zijn andere vriendjes. Zij geven een afscheidsfeestje voor hem in Hunder Acre Woods. Het is een emotioneel moment en Christopher belooft Pooh dat hij hem nooit zal vergeten. De film gaat verder na dat moment en je vliegt in eerste instantie door de volgende jaren heen. Christopher vertrekt naar school, leert zijn vrouw kennen, vervult zijn dienstplicht in het leger tijdens de Tweede Wereldoorlog, komt weer thuis en vindt een (saaie) baan als efficiency manager bij koffer fabrikant Winslow. In deze jaren neemt Christopher Robin afscheid van zijn jeugd, hij stopt met spelen en wordt een serieuze, volwassen man. Hij werkt zelfs zo hard dat hij nooit tijd heeft voor zijn vrouw en dochter.

Als Christopher Robin een weekendje weg met zijn vrouw en dochter afzegt om over te werken, is hij alleen thuis. Toeval of niet, maar Winnie the Pooh kan op dat moment zijn vrienden niet vinden en hij besluit door de deur te lopen waar Christopher Robin altijd vandaan kwam. Pooh beer komt in Londen terecht en vindt zijn oude vriend. Die denkt even dat hij doorgedraaid is van alle stress op zijn werk. Zijn plan om Winnie the Pooh snel terug te brengen naar zijn eigen wereld loopt anders dan gepland en Christopher Robin komt voor het eerst in jaren in het bos waar hij in zijn jonge jaren altijd speelde en begint een nieuw avontuur.

Winnie the Pooh noemt zichzelf een beer met ‘very little brain’, maar desondanks doet die gekke, ouwe beer non-stop hele mooie en filosofische uitspraken. Veel van deze uitspraken komen ons allemaal wel bekend voor. Zo is vandaag bijvoorbeeld nog steeds Pooh’s favoriete dag.

Tijdens de film hoor je zachtjes muziek op de achtergrond. Dit zijn voornamelijk instrumentale versies van de muziek uit oudere Winnie the Pooh films en series. Dit gaf mij best wel een nostalgisch gevoel.

Christopher Robin is een film met meerdere lagen. Het is allereerst een spannend en leuk avontuur van Christopher Robin, zijn dochter Madeline en Winnie the Pooh. Als je de oude boeken en verhalen van Winnie the Pooh niet kent, is dit geen probleem, want je wordt als kijker even snel ‘bijgepraat’ over het verleden met tekeningen en korte scènes. Ken je de oude tekenfilm en boeken wel, dan geeft dat een extra dimensie aan het verhaal en word je even meegenomen naar je eigen jeugdherinneringen aan Winnie the Pooh. Misschien zet de film je zelfs wel aan het denken over je eigen leven: Vind jij je werk/leven nog leuk en heb je genoeg tijd voor de dingen die écht belangrijk zijn? Hoe dan ook, Christopher Robin is een mooie film voor de hele familie.

Titel: Christopher Robin
Regie: Marc Forster
Cast: Ewan McGregor, Bronte Carmichael, Chris O’Dowd (Stem), Hayley Atwell,