Recensie: Clinical

Vorige week schreven we al over de Netflix Original film Coin Heist. Dit is niet de enige film die Netflix in januari aan het aanbod heeft toegevoegd. Op 13 januari 2017 kwam ook de Netflix Original film Clinical online. De trailer van deze horror thriller ziet er spannend uit. Is deze film de moeite van het kijken waard?

Een psychiater wordt geplaagd door flashbacks over een angstaanjagende aanval, terwijl ze een nieuwe patiënt behandelt die door een ongeval ernstig mismaakt is.

Clinical

Ik ben geen fan van horror films met een hoop bloed, doe mij maar een spannende thriller. Deze film heeft een beetje van beide. In het begin zie je hoe de psychiater in dit verhaal, Dr. Jane Mathis, aangevallen wordt door één van haar cliënten. Deze scène is behoorlijk bloederig. Je weet niet meteen of het écht is of dat dit een flashback is van Jane, maar spannend is het wel. De rest van de film vond ik zelf meer een psychologische thriller dan een horror film. Eigenlijk precies wat ik al verwacht had toen ik het plot las.

Dr. Jane Mathis neemt een nieuwe post-trauma patiënt aan in haar praktijk, ondanks dat ze met deze behandelingen gestopt is na haar eigen traumatische ervaringen. Ze laat zich door hem overhalen en heeft ook het gevoel dat het geen kwaad kan. Vlak daarna lijkt het alsof ze achtervolgd wordt. De manier van filmen doet je vermoeden dat er iemand naar het huis gluurt. Jane weet niet wie er rond hangt bij haar huis. Ze beveiligt haar huis en hangt camera’s op. Dat geeft haar een beter gevoel.

Als kijker was ik telkens aan het speculeren wie er bij het huis rond kon hangen. De oud-patiënte die haar destijds heeft aangevallen is vrij gekomen uit de kliniek waar ze opgenomen was. De nieuwe patiënt heeft een steekje los zitten en komt af en toe behoorlijk intens over. Deze twee opties lijken teveel voor de hand te liggen. Is er nog iemand anders die haar in de gaten kan houden? Is haar nieuwe vriend misschien stiekem een rare snuiter? Of heeft ze nog andere ‘vijanden’? Tot het einde van de film heb je echt geen idee en de ontknoping had ik niet aan zien komen. Het blijft dus tot het einde aan toe spannend.

Clinical

Beveiliging of niet, je weet bij dit type film dat het ergens ‘mis’ zal gaan. Je weet alleen niet hoe en wanneer. De spanning in de film wordt goed opgebouwd met behulp van de manier van filmen, muziek en geluiden. De ontknoping is redelijk verrassend. Clinical is daarom een goede film als je wel van dit soort spanning houdt.

Titel: Clinical
RegieAlistair Legrand
CastVinessa Shaw, Kevin Rahm, India Eisley