Recensie: Cry Wolf

Cry Wolf (Ulven Kommer) is een Bekroonde Deense serie van de schrijfster van The Legacy. Aangrijpend gezinsdrama over huiselijk geweld met oa Bjarne Henriksen (The Killing) als sociaal werker belast met de waarheden uit een kindermond. Cry Wolf laat zien hoe ver een gezin wil gaan om te overleven en hoe moeilijk het soms is voor een maatschappelijk werker om ervoor te zorgen dat kinderen uit kwetsbare gezinnen een fijne jeugd krijgen.

Cry Wolf

De 14-jarige Holly schrijft een schoolopstel waarin ze beweert dat haar stiefvader haar en haar jongere broer Theo mishandelt. Het rapport van Holly’s school belandt op het bureau van maatschappelijk werker Lars Madsen. Na zijn ontmoeting met een bange Holly, is Lars overtuigd dat hij direct in actie moet komen. Binnen een paar uur plaatst hij de kinderen in een pleeggezin.

De ouders van Holy en Theo daarentegen ontkennen alle beschuldigingen en zijn geschokt door de afhandeling van de zaak. Ze spannen een rechtszaak aan tegen de sociale dienst. De commissie voor kinder- en jeugdzorg bekijkt of Holy en Theo naar huis kunnen terugkeren of dat ze in pleeggezinnen moeten blijven. Lars heeft een paar weken de tijd om bewijs te vinden van het misbruik. De onderzoeksmissie van Lars blijkt echter veel moeilijker dan verwacht en roept vragen op. Is Holly te vertrouwen? Wie van de familie vertelt de waarheid, en kan Lars het mysterie ontrafelen?

Cry Wolf is echt intens. Ik ben dol op drama series en ik duik er graag helemaal in, maar deze keer kon ik niet in één keer door kijken. De spanning van Holly, de angst in de ogen van haar kleine broertje en de ontredderde moeder die haar kinderen mist, dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Sterker nog, het breekt je moederhart. De acteurs zijn stuk voor stuk fantastisch gecast.

Veel scenes hebben niet veel woorden nodig. Achtergrondmuziek, een intense blik of een diepe zucht is genoeg om de emotie over te brengen. Ik vond het verder ook een heel geloofwaardig verhaal. Kinderen hebben een rijke fantasie en beleven situaties anders dan volwassenen. Daarnaast zie je ook hoe ontzettend loyaal de kinderen zijn naar hun ouders, of in Holly’s geval aan haar moeder. Voor haar stiefvader lijkt ze oprecht bang. Dit laat zien hoe ontzettend moeilijk het is om als jeugdzorgwerker zo’n gezinssituatie uit te pluizen, zeker omdat de betrokkenen niet altijd de waarheid spreken…

Ben je benieuwd naar deze dramaserie? Cry Wolf is te zien op MyLum.