Recensie: The Darkest Minds

Deze week komt de film The Darkest Minds uit in de Nederlandse bioscopen. Deze film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Alexandra Bracken, in Nederland uitgebracht door Karakter Uitgevers als ‘The Darkest Minds-trilogie 1: De Overlevenden’. Ik heb het boek zelf niet gelezen. Is de film de moeite waard om te kijken en is het verhaal goed te volgen zonder dat je het boek gelezen hebt?

Wanneer tieners op een mysterieuze wijze nieuwe, sterke krachten ontwikkelen, worden ze door de regering tot een bedreiging verklaard en opgesloten. De zestienjarige Ruby, één van de meest krachtige tieners ooit, ontsnapt uit haar kamp en sluit zich aan bij een groep weggelopen jongeren die op zoek zijn naar een veilig toevluchtsoord. Al snel beseft deze nieuwgevormde familie dat in een wereld met volwassenen aan de macht die hen hebben verraden, rennen niet meer genoeg is. Ze zullen weerstand moeten bieden door hun collectieve macht te gebruiken om op deze manier de controle over hun toekomst terug te nemen.

The Darkest Minds

In eerste instantie lijkt het erop dat de wereld getroffen is door een pandemie waardoor kinderen ziek worden en sterven, maar al snel blijkt dat er ook kinderen zijn die deze ziekte overleven. Zij blijven echter achter met speciale krachten zoals telekinese, controle over elektriciteit en extreme intelligentie. Deze kinderen worden in kampen opgenomen. Er is nog een groep die krachten krijgt die te maken hebben met het spugen van vuur en mind control. De overheid is bang voor deze groep en roeit ze het liefst preventief uit. Hoofdpersoon Ruby weet hier onderuit te komen en blijft toch in leven. Na zes jaar werken en overleven in één van de kampen komt zij alsnog in gevaar, maar ze wordt gered door één van de dokters die een dubbelrol blijkt te spelen in dit verhaal. Ruby vertrouwt echter niemand meer. Bij de eerste mogelijkheid die ze heeft, ontsnapt ze wederom en sluit zich aan bij een groep tieners die uit de handen van de overheid proberen te blijven.

Wat volgt is een spannend en vermakelijk verhaal waarin Ruby en haar nieuwe vrienden op zoek gaan naar een plek waar ze niet meer hoeven te vluchten, waar ze zichzelf kunnen zijn met hun krachten. Zoals je zou verwachten zijn er meerdere mensen die gebruik of misbruik van ze willen maken voor hun eigen strijd of gewin, evenals mensen die bang zijn voor ze. In deze film voel je een aantal keer aankomen dat niets is wat het lijkt. De hoofdpersonen twijfelen in eerste instantie niet aan bepaalde personen, details of feiten. Hieruit blijkt ook dat de ´helden´ nog jong en naïef zijn. Hier hoort ook bij dat ze zichzelf wel weer kunnen redden, maar niet iedereen komt ongeschonden uit deze strijd.

The Darkest Mind is gemaakt door de producers van Stranger Things en Arrival. De film zit vol mooie beelden en de speciale krachten van de tieners worden heel gaaf in beeld gebracht.

The Darkest Mind was eigenlijk precies het soort film die ik verwacht had. Al snel ben je op de hoogte van het ‘virus’, het gevaar en waarom de kinderen worden vastgehouden in kampen. Enerzijds zitten er wat clichés in deze film (zoals het bekende verhaal met één meisje en twee jongens), maar er zijn ook momenten die mij wisten te verrassen en die het verhaal in mijn ogen beter maken. Ik kan hier niet teveel vertellen in verband met spoilers, dus daarvoor zul je de film zelf moeten bekijken. Als je fan bent van young adult / dystopian films zoals Divergent of The 5th Wave dan is The Darkest Minds een vermakelijke film.

Titel: The Darkest Minds
Regie: Jennifer Yuh Nelson
Cast: Harris Dickinson, Amandla Stenberg, Mandy Moore, Skylan Brooks