Recensie: De GVR of eigenlijk THE BFG

De wereld is reusachtiger dan je denkt. En denk erom alle zachte, geheime fluisteringen worden gehoord door De GVR! Lees hieronder onze recensie.

THE BFG

De GVR…

In het verhaal van De Grote Vriendelijke Reus, gebaseerd op Roald Dahls’ wereldberoemde gelijknamige boek, maakt het eenzame weesmeisje Sofie (Ruby Barnhill) kennis met de magische reuzenwereld. Wanneer ze ‘s nachts wakker ligt wordt ze plotseling uit haar bed geplukt en ontvoerd. Maar Sofie heeft niets te vrezen, het is de GVR (Oscarwinnaar Mark Relance). De reus gebruikt eigenaardige woorden maar doet geen vlieg kwaad. Zijn soortgenoten, dat is een ander verhaal. Samen met de GVR smeedt Sofie een plan om alle kinderen in de wereld te beschermen tegen de kwaadaardige reuzen….

de_gvr_ov__43008932_st_6_s-low

GVR

Persoonlijk vind ik BFG (Big Friendly Giant) mooier klinken, vooral als Sofie de naam van de reus uitspreekt. De boeken van Roald Dahl zijn wereldberoemd. Matilda en de GVR heb ik in mijn boekenkast staan en zijn zo vaak gelezen. De films zijn niet alleen kinderfilms maar leuk voor jong en oud. Heeft Danny de Vito met de regie van Matilda hoge ogen gegooid, voor de regie van GVR kon in mijn ogen niemand minder tekenen dan Steven Spielberg. Het team van de kaskraker E.T. heeft hij hier opnieuw bij betrokken. Dat deze film juist dit jaar uitkomt is ook geen toeval. Dit jaar is het 100 jaar geleden dat de legendarische kinderboekenschrijver Roald Dahl werd geboren.

Op weg naar de persvoorstelling vond ik het een tikkeltje spannend. Als je een boek goed kent en in dit geval werelds vindt dan wil je niet dat de film tegenvalt. De ontvangst bij Universal top was, en de film…. die was subliem. Zo geweldig dat het de 3D-versie is, dat maakt dat je nog meer in het verhaal zit. Persoonlijk zou ik niet gaan voor de Nederlandse vertaling, maar ok, dat is voor kleine kinderen misschien juist weer prettig.

Dat het verhaal zich in Engeland afspeelt was voor mij een extra cadeautje. Ik ben gek op Engeland en dan de taal en hoe die gesproken wordt in deze film… HEERLIJK! Meer dan de inleiding wil ik inhoudelijk niets over de film kwijt. Ga naar de bioscoop, grijp een 3D-bril en laat je onderdompelen in de verfilming van The Big Friendly Giant.

de_gvr_ov__43008932_st_5_s-low

De acteurs, het taaltje van de GVR, de locatie het is zo ontzettend mooi gemaakt. Het mag dan een kinderverhaal zijn, ik vind het ook een sprookje voor volwassenen. Vergeet Klaas Vaak mensen, droom door de GVR!  Een paar kleine opmerkingen van details die mij zijn opgevallen: een scene waarin Sofie haar brilletje niet op heeft en met de laatste zin opeens wel?? Ook is er een kledingwissel in de film voor Sofie, wat haar geweldig staat, en als ze in de vensterbank staat van de Koningin, heeft ze opeens haar nachtpon weer aan? Maar Steven Spielberg heeft hier weer een film van grote klasse neergezet, dat ik deze details na deze recensie maar vergeet. Wat mij betreft een Oscar waardig voor de GVR, Sofie, Steven Spielberg maar ook voor de personen die verantwoordelijk zijn voor al het moois dat te zien is in de film.

Zowel de GVR als Sofie, wat zijn deze personages prachtig neergezet. Het taaltje van de reus is lief en aandoenlijk. Sofie… ach haar wil ik adopteren. De reuzen, de Koningin, ach… het hele plaatje is compleet. Ik ga de film de komende week nog een keer zien. Het is leuk, ontroerend, vrolijk, kortom een heerlijke film die je echt moet gaan zien!

THE BFG

Titel: De GVR
Alternatieve titel: The BFG