Recensie: Django

Het is 1943, het door Nazi-Duitsland bezette Parijs. De briljante, zorgeloze jazzgitarist Django Reinhardt is op het hoogtepunt van zijn roem en speelt in de grootste zalen van de stad. Ondertussen lijden zijn zigeunerbroeders door heel Europa onder de toenemende vervolging. Wanneer hij door de Nazi’s gedwongen wordt om op tournee naar Duitsland te gaan, ziet hij geen andere uitweg dan te vluchten….

Django

De stad Parijs is bezet door Nazi-Duitsland en musici hebben het zwaar. De populaire jazz muziek wordt door de Nazi’s gezien als een soort drugs. Je laat je gaan, met als gevolg: grenzeloos jezelf te buiten gaan aan muziek, drank en seks. En als er iets is wat ze niet willen is dat de soldaten en officieren losbandig worden. Alles moet volgens het  Nazi-Duitse regime en structuur. Bevelen opvolgen en niet zelf nadenken. In deze tijd, 1943, geniet Django Reinhardt  toch van zijn roem. Hij komt ‘fashionable late’ voor optredens. Hij weet het publiek als geen ander in de ban te brengen van zijn muziek. De jazzgitarist neemt het overigens in zijn privé-leven ook niet zo nauw met de huwelijkse gelofte. Hij heeft een verhouding met de mooie Louise de Klerk.

Zij, Louise de Klerk probeert Django over te halen om voor de Nazi’s op te treden. Eerst in Parijs, wat bedoelt is als een opstap naar een concert in Berlijn voor de Fuhrer. Django zit dit niet zitten. Dit is niet mijn oorlog zegt de jazzgitarist. De film is het waargebeurde verhaal over deze jazzlegende. Een muzikaal drama een goed tijdsbeeld geeft. Bijzonder is dat de muziek in de film uitgevoerd is door het Nederlandse Rosenberg Trio.

Django Reinhardt is geboren in 1910 in België. Django Reinhardt was een pionier op het gebied van jazzmuziek. Hij wordt gezien als de vader van ‘Gipsy Swing’.

De film Django draait vanaf 4 mei 2017 in de Nederlandse bioscopen. Dat de film rond deze datum uitkomt is geen toeval. Het is het verhaal van de jazzmuzikant die in de Tweede Wereldoorlog een belangrijke bijdrage aan de muzikale geschiedenis heeft geleverd. Een Duitse luftwaffeofficier hield van zijn muziek. Reden waarom men lange tijd de populaire Reinhardt ongemoeid heeft gelaten. Terwijl veel van zijn zigeunerbroeders worden opgepakt en weggevoerd naar de concentratiekampen.

Oorlog – Vervolging – Nazi-Duitsland – en toch heeft de film een optimische sfeer wat denk ik voor een groot deel te wijten is aan de vrolijke zigeunermuziek. Vooral aan het eind van de film is het voelbaar dat de oorlog Django toch in z’n greep heeft gekregen. Zijn pijn is voelbaar als hij weer voor het eerst in Parijs na de oorlog optreedt voor een select gezelschap.

Aan het slot van de film zit een montage met heel veel zwart-wit foto’s. Zigeuners die in de oorlog zijn omgekomen. Een pijnlijk en tegelijkertijd ontroerend mooi moment.

Titel: Django
Regie: Etienne Comar