Recensie: Fifty Shades Darker

Fifty Shades of Grey was de film waarbij iedereen zei dat hij hem niet gezien had, maar de film verbrak toch records. Vanaf vorige week is het vervolg op deze film in de bioscoop: Fifty Shades Darker. Ik bezocht de film zodat ik mijn mening hier kon geven.

Fifty Shades Darker

In de vorige film zagen we hoe Anastasia Steele besloot om Christian Grey te verlaten omdat ze zijn seksuele voorkeuren niet langer kon hebben. Nu keren we terug naar Seattle met Fifty Shades Darker. Deze film speelt zich natuurlijk iets later af, en Anastasia probeert Christian Grey zoveel mogelijk te negeren. Echter mislukt dat natuurlijk hopeloos en al snel hebben ze een nieuwe relatie, maar dit was natuurlijk al te voorspellen aan de titel: Fifty Shades Darker.

Dakota Johnson is voor mij de reden dat ik naar deze film ga, en net als in de eerste film heeft ze in deel 2 een prachtige rol met genoeg humor en schoonheid. Ook is er veel bloot in de film te zien natuurlijk al twijfel ik of op sommige moment er geen gebruik gemaakt werd van een body dubbel. De film blijft in mijn ogen ook weer aan de brave kant, natuurlijk er zitten BDSM referentie in, maar echt stomende seks of andere kinky acties gebeuren er eigenlijk niet.

In Fifty Shades Darker zien we ook meer van Christian Grey. Er komt duidelijkheid in zijn verleden en krijgen we meer te zien hoe hij geworden is zoals hij is en er word meer aan zijn karakter gebouwd. Het nadeel van zijn personage is echter dat het vol gedaan is met plottwist’s maar die alleen net niet uitgewerkt worden. Zo stort hij met zijn helicopter neer en loopt 1 minuut later gewoon binnen. Deze momenten hadden in mijn ogen veel en veel beter uitgewerkt kunnen worden.

Christian is sowieso het belangrijkste personage in deze film. Hij laat meer los over zijn verleden en dat zorgt vaker niet dan wel voor obstakels. Zo zijn er twee vrouwen (één van hen wordt gespeeld door Kim Basinger), die Christian niet los kunnen laten en die voor gevaar zorgen. Deze plotwendingen hebben potentie maar worden zo snel aan de kant geschoven en opgelost dat je je afvraagt waarom ze überhaupt nog in de film zijn gestopt. Toppunt van overbodigheid is echter een scène met een helikopter die letterlijk en figuurlijk uit de lucht komt vallen.

‘Fifty Shades Darker’ doet zijn naam geen eer aan. De thrillerelementen ontstijgen het niveau nauwelijks van een gemiddelde woensdagavondfilm en ook de seksscènes zijn niet spannender geworden. De film ziet er verder prima uit en Dakota Johnson maakt ‘Fifty Shades Darker’ nog net de moeite waard om hem helemaal uit te zitten. Een gemiste kans, maar wie weet of het slot van de trilogie in 2018 alles nog goed maakt.

Een eindconclusie over Fifty Shades Darker deed me even goed laten nadenken. De titel lijkt de indruk te geven dat de film donkerder is dan de vorige versie. Maar dat is zeker niet het geval. De thriller momenten missen, seksscene’s zijn niet spannender geworden. Maar Dakota Johnson is nog steeds een pareltje voor het oog. Het verhaal is wel leuk, maar ook niet echt speciaal.

Titel: Fifty Shades Darker
Regie: James Foley
Cast: Dakota Johnson, Jamie Dornan